Fermer
Loading
Fermer

Fermer
You consult a document to analyse its content and determine whether it is useful for your teaching purposes. You order a document to use it in class. Note that the use of certain cases is subject to charges. These cases are easily identified by our business partners’ logos. When you want to use one of these cases in an educational context, you are redirected to the trading partner with which you will carry out the transaction.

Design Lambert inc. (A et B)

Design Lambert Inc. (A and B)

Case 9 00 2024 003A-B
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 22, No. 5
Author : 
Languages : 
  • French,
  • marketing responsable,
  • mode éthique,
  • positionnement,
  • combinaison marketing,
  • adaptation/standardisation
  • responsible marketing,
  • ethical fashion,
  • positioning,
  • marketing mix,
  • adaptation/standardization
Year of production : 
2024
Registration date : 
2024-12-11
Teaching notes included : 
Yes
Case document count : 
2

Divisé en deux parties, le cas présente Mélissa Lambert et l’entreprise Design Lambert inc. (« Lambert ») qu’elle a fondée en 2017 à Montréal. Le cas se déroule alors que Mélissa se pose des questions quant à la croissance de son entreprise, à son positionnement stratégique et aux implications tactiques qu’une éventuelle expansion à l’international engendrerait.

La partie A, « Design Lambert inc. (A) : du cuir végane pour une mode écoresponsable », met en avant les valeurs de l’entreprise, orientées vers la lutte contre la cruauté animale et la responsabilité sociale. Lambert conçoit, fait fabriquer (en Chine) et vend des accessoires de mode en utilisant des matières recyclées et du cuir végane. La partie B, « Design Lambert inc. (B) : écoresponsabilité et développement à l’international », présente quant à elle l’industrie de la maroquinerie. Elle examine également les défis liés à la délocalisation de la production (notamment en ce qui concerne les frais de douane en vertu des accords commerciaux) et l’importance de diverses réglementations. Enfin, elle décrit l’entreprise (chaîne de valeur, concurrents et politiques de marketing), ainsi que les avantages et inconvénients de quatre villes (Genève, Londres, Los Angeles et Paris) pour une possible internationalisation de l’entreprise.

Only the abstract is available in English.

Divided into two parts, the case presents Mélissa Lambert and the company Design Lambert Inc. (Lambert), which she founded in 2017 in Montreal. The case unfolds as Mélissa ponders the growth of her company, its strategic positioning, and the tactical implications of a possible international expansion.

Part A, “Design Lambert Inc. (A): Vegan Leather for Eco-responsible Fashion,” highlights the company’s values, which focus on the fight against animal cruelty and social responsibility. Lambert designs, manufactures (in China) and sells fashion accessories made of recycled materials and vegan leather. Part B, “Design Lambert Inc. (B): Ecoresponsibility and International Development,” presents the leather goods industry. It also examines the challenges associated with relocating production (particularly with regard to customs fees under trade agreements) and the importance of various regulations. Finally, it describes the company (value chain, competitors and marketing policies), as well as the advantages and disadvantages of four cities (Geneva, London, Los Angeles, and Paris) for the possible internationalization of the company.

Primary domain : 
International business
Secondary domain : 
Business ethics  - Corporate social responsibility
Sectors : 
  • Consumer goods
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Decision-making case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public wherein the identity of the company/person is disclosed
Event location : 
Canada
Year of start of the event : 
2023
Year the event ended : 
2023
Business size : 
Small- and medium-sized
Objectifs pédagogiques
  • Développer l’esprit critique et favoriser l’acquisition (ou la consolidation) des connaissances en marketing responsable et durable
  • Développer les connaissances, les compétences analytiques et la capacité de prise de décision dans le champ du marketing international
  • Acquérir et consolider des connaissances dans le champ des affaires internationales en général et de la stratégie internationale en particulier
  • Développer les compétences analytiques et la capacité de prise de décision.