Fermer
Loading
Fermer

Fermer
You consult a document to analyse its content and determine whether it is useful for your teaching purposes. You order a document to use it in class. Note that the use of certain cases is subject to charges. These cases are easily identified by our business partners’ logos. When you want to use one of these cases in an educational context, you are redirected to the trading partner with which you will carry out the transaction.

Arbitre-Équipement : le coup d’envoi d’un futur entrepreneur

Referee-Equipment: The Birth of an Entrepreneur

Case 9 40 2022 006
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 20, No. 3
Languages : 
  • French,
  • Profil entrepreneurial,
  • Canevas de la proposition de valeur,
  • Prototypage et test,
  • Canevas du modèle d’affaires,
  • Modèle de revenus
  • Entrepreneurial profile,
  • Value proposition framework,
  • Prototyping and testing,
  • Business model framework,
  • Revenue model
Year of production : 
2022
Registration date : 
2022-07-26
Teaching notes included : 
Yes

Étudiant au baccalauréat en administration des affaires, Raphaël Vaillancourt caresse un projet entrepreneurial : proposer des équipements aux arbitres de soccer de clubs québécois. Différentes questions liées à la réalisation de son idée se posent encore : la proposition de valeur, les modèles de revenus ainsi que les canaux de distribution. Incarnant le rôle du professeur en entrepreneuriat, les apprenants sont appelés à agir à titre d’experts. Ils doivent ainsi aider Raphaël à clarifier son projet entrepreneurial et à affiner son modèle d’affaires sur la base des informations qu’il a collectées.

Only the abstract is available in English.

Raphaël Vaillancourt, an undergraduate student in a Business Administration program, has an idea for an entrepreneurial project: to offer equipment to soccer referees in Quebec clubs. Various questions related to the realization of his idea remain: what should the value proposition, the revenue models, and the distribution channels be? Playing the role of an entrepreneurial teacher, the students are called upon to act as experts. They must help Raphaël clarify his entrepreneurial project and refine his business model based on his assembled information.

Primary domain : 
Management  - Entrepreneurship
Secondary domain : 
Not available
Sectors : 
  • Arts, entertainment and recreation
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Descriptive or analytical case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public wherein the identity of the company/person is disclosed
Event location : 
Canada
Year of start of the event : 
Not available
Year the event ended : 
Not available
Business size : 
Small- and medium-sized
Objectifs pédagogiques
  • Analyser un profil entrepreneurial 
  • Cartographier une proposition de valeur en adéquation avec le profil d’une persona 
  • Développer un prototype « basse fidélité » à partir d’une carte de proposition de valeur et le tester 
  • Analyser les coûts et l’élasticité de la demande pour déterminer des prix de vente 
  • Recommander un modèle de revenus et des canaux de distribution en fonction de l’environnement d’affaires et d’un projet entrepreneurial 
  • Élaborer un modèle d’affaires 
  • Évaluer la désirabilité, la viabilité et la faisabilité d’un modèle d’affaires.