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Festival d’Aix-en-Provence : Faire vivre l’opéra, un art qui donne sens au monde! (Le)

Festival d’Aix-en-Provence: Making Opera a Living Art Form Giving Meaning to the World!

Case 9 40 2021 006
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 19, No. 2
Languages : 
  • French,
  • English
  • Festival,
  • Opéra,
  • Stratégie,
  • Valeurs,
  • Leadership
  • Festival,
  • Opera,
  • Strategy,
  • Values,
  • Leadership
Year of production : 
2021
Registration date : 
2021-04-16
Teaching notes included : 
Yes

En 2018, après dix ans à la direction du Festival International d’Art Lyrique d’Aix-en-Provence, Bernard Foccroulle en confie les rênes à Pierre Audi. Il laisse un Festival distinctif dans le paysage mondial. En plus d’avoir un positionnement artistique singulier, le Festival est reconnu pour sa politique d’accessibilité et de diversification des publics. Il se distingue aussi par son ancrage local et méditerranéen. Au-delà des objectifs artistiques et économiques qui orientent généralement ce type d’organisation, le Festival intègre aussi des objectifs sociétaux. Ce cas se déroule quelques mois avant la passation de pouvoir.

In 2018, after ten years at the helm of the Festival Aix-en-Provence, Bernard Foccroulle had passed the reins to Pierre Audi, leaving behind him a uniquely positioned festival with a distinctive artistic vision renowned for its policy of accessibility and audience diversification. It was also distinguished by being firmly anchored both in its region and in the Mediterranean. In addition to the artistic and economic objectives that generally characterize such organizations, the Festival also had societal objectives. This case unfolds a few months before the passing of the torch.

Primary domain : 
Management  - Leadership
Secondary domain : 
Not available
Sectors : 
  • Culture,
  • Arts, entertainment and recreation,
  • Information and cultural industries
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Descriptive or analytical case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public wherein the identity of the company/person is disclosed
Event location : 
France
Year of start of the event : 
2007
Year the event ended : 
2018
Business size : 
Variable
  • Diagnostic stratégique (concurrence, positionnement, ressources et compétences, avantage concurrentiel, analyse des parties prenantes)
  • Organisation hybride
  • Orientations stratégiques
  • Évaluation de stratégies (pertinence, acceptabilité, faisabilité)
  • Gestion de la succession
  • Strategic diagnosis (competition, positioning, resources and skills, competitive advantage, stakeholder analysis);
  • Hybrid organization
  • Strategic orientations
  • Strategy evaluation (relevance, acceptability, feasibility)
  • Succession management
  • Cerner et comprendre les enjeux d’un festival
  • Développer des compétences pour élaborer un diagnostic stratégique qui souligne les dimensions internes et externes de l’analyse (concurrence, ressources et compétences, mode de fonctionnement, etc.)
  • Distinguer et explorer des pistes de solutions stratégiques possibles en exploitant les informations disponibles et en identifiant celles qu’il faut obtenir
  • Analyser une situation de succession et déterminer les conditions pour qu’elle soit réussie
  • Determine and understand the challenges facing festivals
  • Develop the ability to establish a strategic diagnosis highlighting the internal and external dimensions of the analysis (competition, resources and capabilities, mode of operation, etc.);
  • Identify and explore strategic solutions using the available information and identify the necessary data
  • Analyze a succession situation and the conditions required for it to be successful
Concepts et théories en lien avec le cas
  • Diagnostic stratégique (concurrence, positionnement, ressources et compétences, avantage concurrentiel, analyse des parties prenantes)
  • Organisation hybride
  • Orientations stratégiques
  • Évaluation de stratégies (pertinence, acceptabilité, faisabilité)
  • Gestion de la succession