Fermer
Loading
Fermer

Fermer
You consult a document to analyse its content and determine whether it is useful for your teaching purposes. You order a document to use it in class. Note that the use of certain cases is subject to charges. These cases are easily identified by our business partners’ logos. When you want to use one of these cases in an educational context, you are redirected to the trading partner with which you will carry out the transaction.

À la croisée des mondes : récit d’une rencontre entre un groupe d’étudiants à la maîtrise à HEC et une communauté innue de la Côte-Nord (A et B)

Case 9 40 2021 001A-B
Languages : 
  • French
Keywords: 
  • Rencontre interculturelle,
  • Communication interculturelle,
  • Relations Blancs-Autochtones,
  • Analyse critique
Year of production : 
2021
Registration date : 
2021-01-18
Teaching notes included : 
Yes
Case document count : 
2
Abstract

Dans le cadre d’un projet pilote, un groupe d’étudiants, anciens et actuels, principalement issus de la maîtrise en gestion de l’innovation sociale à HEC Montréal, s’embarquent pour un périple de dix jours en voilier sur la Côte-Nord. Au cours de cette aventure, ils iront entre autres à la rencontre d’une communauté innue ayant mis en place des projets d’innovation sociale.

Primary domain : 
Management
Secondary domain : 
Education
Sectors : 
  • Other
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Descriptive or analytical case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public wherein the identity of the company/person is disclosed
Event location : 
Province de Québec, Canada
Year of start of the event : 
2018
Year the event ended : 
2019
Business size : 
Not applicable
Main themes covered

Communication interculturelle

Teaching objectives
  • Permettre aux étudiants d’effectuer un exercice d’auto-analyse critique sur leurs perceptions et agissements dans le cadre d’une rencontre interculturelle.
  • Amener les étudiants à prendre conscience du malaise que ressentent plusieurs Québécois à l’égard des réalités autochtones.
  • Sensibiliser les étudiants aux dynamiques qui caractérisent les relations historiques et actuelles entre Autochtones et Allochtones au Québec et au Canada.
  • Mobiliser les théories de la communication interculturelle pour éclairer une situation vécue.
Concepts and theories related to the case

Communication interculturelle