Fermer
Loading
Fermer

Fermer
You consult a document to analyse its content and determine whether it is useful for your teaching purposes. You order a document to use it in class. Note that the use of certain cases is subject to charges. These cases are easily identified by our business partners’ logos. When you want to use one of these cases in an educational context, you are redirected to the trading partner with which you will carry out the transaction.

Contribution d’un courtier de connaissances dans l’implantation d’une nouvelle clinique dans un centre hospitalier universitaire (La)

Knowledge Broker’s Contribution in the Creation of a New Clinic at a Teaching Hospital (A)

Case 9 40 2020 002
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 18, No. 1
Languages : 
  • French,
  • Gestion des connaissances,
  • Changement organisationnel,
  • Innovation clinique,
  • Centre hospitalier
  • Change management,
  • Organizational change,
  • Clinical innovation,
  • Hospital
Year of production : 
2020
Registration date : 
2020-03-20
Teaching notes included : 
Yes

Ce cas relate l’implantation d’une nouvelle clinique d’oncologie au Centre hospitalier universitaire de St-Octave. Il est abordé sous l’angle de la gestion et du transfert des connaissances et sous celui de la gestion du changement dans une organisation pluraliste. La clinique poursuit la mission de dépister des familles d’individus dont plusieurs membres portent une mutation génétique héréditaire favorisant le développement d’un cancer. Comment réunir plusieurs médecins déjà fort occupés et rompus à des agendas planifiés sur plusieurs mois? Comment les convaincre de changer leurs pratiques et de confier leurs patients à la clinique pour que ceux-ci y soient évalués et suivis? Pourront-ils se plier à de nouvelles formes de travail plus participatives? Nombreuses sont les questions auxquelles doit répondre Sophie, oncologue et instigatrice du projet. Elle n’est pas seule dans l’aventure puisque Pauline collabore à titre d’infirmière d’expérience et Karim apporte son expertise en gestion et transfert des connaissances. Bien que sa présence soit jugée essentielle par la direction de St-Octave, qui croit fortement au développement de cette expertise pour accompagner les acteurs dans le processus d’implantation, Karim peine à faire reconnaître sa légitimité auprès des médecins spécialistes.

Only the abstract is available in English.

This case describes the creation of a new oncology clinic at St. Octave’s, a university-affiliated teaching hospital. The case deals with knowledge management and transfer and change management in a pluralistic setting. The new clinic will provide genetic screening to identify families with several members with an inherited genetic mutation that makes them prone to cancer. How do you bring together groups of very busy physicians who are used to working with schedules spanning several months? How do you convince physicians to change their habits and refer patients to the new clinic for testing and follow-up? Will they be willing to adopt new, more participatory work forms? Sophie, an oncologist and the project initiator, has many unanswered questions. And she’s not alone in the adventure, Pauline is collaborating as an experienced nurse, and Karim is providing his expertise in knowledge management and transfer. Although St. Octave’s management strongly believes in the development of this expertise, deeming his input essential for accompanying key players in the implementation process, Karim is struggling to gain legitimacy among medical specialists.

Primary domain : 
Management  - Change management
Secondary domain : 
Not available
Sectors : 
  • Healthcare
Source : 
Elsewhere
Type : 
Traditional case (Descriptive or analytical case)
Type of data used in the production of the case : 
Fictional data inspired by real-life situations, but significantly transformed
Event location : 
Québec, Canada
Year of start of the event : 
2017
Year the event ended : 
2018
Business size : 
Medium-sized enterprise
Principaux thémes couverts
  • Gestion et transfert des connaissances
  • Courtage des connaissances
  • Gestion du changement
  • Organisation pluraliste
Objectifs pédagogiques

Permettre aux étudiants de comprendre :

  • les enjeux de la gestion et du transfert des connaissances dans une organisation pluraliste;
  • les rôles et les compétences d’un courtier de connaissances dans ce type d’organisation;
  • le processus de gestion du changement pour gérer et transférer les connaissances.
Concepts et théories en lien avec le cas
  • Gestion et transfert des connaissances
  • Courtage des connaissances
  • Gestion du changement
  • Organisation pluraliste