Fermer
Loading
Fermer

Fermer
You consult a document to analyse its content and determine whether it is useful for your teaching purposes. You order a document to use it in class. Note that the use of certain cases is subject to charges. These cases are easily identified by our business partners’ logos. When you want to use one of these cases in an educational context, you are redirected to the trading partner with which you will carry out the transaction.

François Poitras et La Boîte Noire

Case 9 40 2000 020
Languages : 
  • French
Keywords: 
  • Entrepreneurship,
  • Vidéo,
  • Stratégie culturelle,
  • Gestion des arts
Year of production : 
1999
Registration date : 
2000-01-01
Teaching notes included : 
No
Abstract

Pour aller au delà de la frustration de consommateurs de vidéo, François Poitras décide de lancer sa propre boîte vidéo en 1986. Il cible un marché qui correspond aux vidéophiles qui lui ressemblent, trouve un lieu approprié et lance son entreprise en se donnant pleinement à son projet pendant les premières années. Le cas donne les éléments stratégiques et des éléments concrets de gestion des ressources humaines qui peuvent expliquer l'immense succès de cette entreprise qui a la cote d'amour des Montréalais.

Primary domain : 
Management
Secondary domain : 
Not available
Sectors : 
  • Information and cultural industries
Source : 
Not available
Type : 
Traditional case 
Type of data used in the production of the case : 
Undefined
Event location : 
Montréal
Year of start of the event : 
1986
Year the event ended : 
1999
Business size : 
Petite