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Délipapilles : pas que d’la bouffe d’hôpital (A et B)

Délipapilles: More Than Just Hospital Food

Case 9 50 2025 002A-B
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 23, No. 4
Languages : 
  • French,
  • flux poussé,
  • flux tiré,
  • capacité,
  • approvisionnement local
  • push system,
  • pull system,
  • capacity,
  • local sourcing
Year of production : 
2025
Registration date : 
2025-11-24
Teaching notes included : 
Yes
Case document count : 
2

Ce cas en deux parties porte sur le service alimentaire du Centre hospitalier Ste-Justine, à Montréal. La première partie présente la mise en place d’un service alimentaire aux chambres de type hôtellerie, appelé Délipapilles. Elle décrit le passage d’un système de flux poussé (plateaux identiques livrés à heure fixe) à un système de flux tiré, basé sur les commandes des patients via un centre d’appel. Les patients peuvent désormais choisir parmi une large gamme de plats et recevoir leur repas quand ils le souhaitent. Le service alimentaire souhaite notamment augmenter la capacité du service aux chambres sans nuire à la qualité. La partie B présente l’approche récente du CHU Ste-Justine visant l’approvisionnement local et les enjeux associés.

This two-part case study focuses on food services at the Sainte-Justine University Hospital Centre in Montreal. The first part presents the implementation of Délipapilles, a hotel-style room service. It describes the transition from a push system, where identical trays were delivered at fixed times, to a pull system where patient orders were placed via a call centre. With patients now able to choose from a wide range of dishes and receive their meals whenever they wanted, the food service department sought to increase room service capacity without compromising quality. Part B presents the Sainte-Justine University Hospital Centre's recent approach to local sourcing and the issues involved.

Primary domain : 
Logistics and operations management
Secondary domain : 
Not available
Sectors : 
  • Accommodation and Food Services,
  • Healthcare
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Decision-making case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public wherein the identity of the company/person is disclosed
Event location : 
Canada
Year of start of the event : 
2016
Year the event ended : 
Not available
Business size : 
Large enterprise
Objectifs pédagogiques
  • Évaluer les bénéfices et les limites de différentes solutions d’augmentation de capacité, puis formuler une recommandation justifiée en fonction du contexte opérationnel.
  • Analyser les implications opérationnelles et stratégiques du passage d’un flux logistique poussé à un flux tiré, notamment quant à la satisfaction des clients.
  • Évaluer les enjeux et les contraintes liés à l’approvisionnement local dans le cadre des achats d’une organisation parapublique.