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100 000 $ pour la galerie virtuelle Artur ?

$100,000 for the Artur Virtual Gallery?

Case 9 40 2025 006
Languages : 
  • French,
  • OBNL,
  • entrepreneuriat social,
  • application web,
  • vente en ligne,
  • marché de l'art
  • NPO,
  • social entrepreneurship,
  • web application,
  • online sales,
  • art market
Year of production : 
2025
Registration date : 
2025-11-24
Teaching notes included : 
Yes

Ce cas examine le parcours de Dorian Verdier Grand, fondateur de l’organisme à but non lucratif L’Original, qui soutient des artistes urbains montréalais. Dorian y analyse le concept d’Artur, une application mobile de cocréation artistique. Grâce à cette plateforme, il vise à transformer la relation entre artistes et acheteurs en facilitant la création d’œuvres personnalisées et en centralisant les ventes internationales. Le cas aborde les obstacles auxquels Dorian est confronté, notamment les doutes internes quant à la viabilité du projet et les réticences d’investisseurs potentiels, pour obtenir le financement de 100 000 $ nécessaire au lancement de l’application.

This case study examines Dorian Verdier Grand's journey. He is the founder of L'Original, a non-profit organization that supports urban artists in Montreal. Dorian is analyzing Artur, a mobile app for artistic co-creation. The goal of Artur is to transform the relationship between artists and buyers by facilitating the creation of personalized works and centralizing international sales. The case study looks at the challenges he faces in getting the $100,000 needed to launch the app, such as internal doubts about the project’s viability and potential investors’ reluctance.

Primary domain : 
Management  - Entrepreneurship
Secondary domain : 
International business
Sectors : 
  • Culture
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Decision-making case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public wherein the identity of the company/person is disclosed
Event location : 
Canada
Year of start of the event : 
2017
Year the event ended : 
2024
Business size : 
Small- and medium-sized
Objectifs pédagogiques

Après la discussion du cas, les étudiants seront en mesure de :

  • connaître le secteur de l’art et les enjeux liés à la numérisation de ce marché ;
  • connaître le rôle des galeries dans la commercialisation des œuvres ;
  • comprendre l’entrepreneuriat dans le secteur des OBNL ;
  • comprendre les enjeux de conception du produit pour faire croître un jeune OBNL ;
  • préparer une présentation (pitch) à l’intention des investisseurs ; proposer un plan d’action.