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De l’initiative solidaire et éphémère Kariyon à une nouvelle façon de consommer

Kariyon: From an Ephemeral, Solidarity-based Initiative to New Consumer Behaviour Habits

Case 9 40 2023 006
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 21, No. 1
Languages : 
  • French,
  • English
  • marketing,
  • entrepreneuriat,
  • solidarité,
  • achat local,
  • numérisation
  • marketing,
  • entrepreneurship,
  • solidarity,
  • buying local,
  • digitalization
Year of production : 
2023
Registration date : 
2023-01-23
Teaching notes included : 
Yes

En mars 2020, alors que la Suisse est soumise à un semi-confinement pour faire face à la propagation fulgurante de COVID-19, Oliver Price, un jeune entrepreneur de la région de Fribourg, décide de lancer une plateforme Web pour soutenir les commerces fermés sur ordre du gouvernement. Cette plateforme, d’abord baptisée Soutien aux commerçants fribourgeois, a pour objectif de servir d’intermédiaire entre les entreprises qui ont été forcées de cesser toute activité et les consommateurs. Elle permet à ces derniers de soutenir les commerces en achetant des bons d’achat à faire valoir lors de la reprise des activités. La motivation d’Oliver Price est d’aider les commerçants. L’initiative à la fois solidaire et spontanée connaît un succès inespéré. Arrivée au terme du semi-confinement décrété par la Confédération suisse, l’aventure continue et se professionnalise avec la transformation de la plateforme. Mais comment transformer un élan spontané de solidarité en une structure commerciale de promotion pour un commerce local et solidaire qui soit pérenne ?

In March 2020, when Swiss citizens were subjected to semi-confinement measures to protect them from the rapid spread of COVID-19, Oliver Price, a young entrepreneur in the canton of Fribourg, decided to launch a web platform to support local businesses that had been forced to close. The goal of this platform, originally called Support for Fribourg Merchants, was to serve as an intermediary between those businesses and consumers wishing to help them by purchasing vouchers that could be redeemed when normal life resumed. This solidarity-based initiative was a resounding success, and when the semi-confinement mandated by the Swiss government came to an end, the platform professionalized and continued to innovate. But could a spontaneous act of solidarity be transformed into a sustainable local business?

Primary domain : 
Management
Secondary domain : 
Marketing
Sectors : 
  • Consumer goods
Source : 
Elsewhere
Type : 
Traditional case (Decision-making case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public wherein the identity of the company/person is disclosed
Event location : 
Suisse
Year of start of the event : 
2020
Year the event ended : 
Not available
Business size : 
Small- and medium-sized
  • Appliquer des notions de base du marketing comme le concept d’offre, la notion de valeur ou la segmentation client.
  • Étudier le lancement d’une offre dans un contexte de crise, ici extrême en raison de la pandémie COVID-19, mais cette initiative peut être discutée dans des contextes de crise climatique ou de conflit armé comme la guerre en Ukraine (en 2022).
  • Aborder des notions de modèle d’affaires pour une plateforme Web.
  • Reconnaître des tendances de consommation pour les transformer en opportunités commerciales favorables.
  • Aborder des notions d’économie solidaire, locale et durable.
  • Understand basic marketing concepts, such as offers, value, and customer segmentation.
  • Understand how an offer can be launched during a crisis. Here, the crisis is the COVID-19 pandemic, but it could also be studied in the context of other crises, such as global warming or armed conflicts, such as Russia’s 2022 invasion of Ukraine.
  • Become familiar with platform business models.
  • Understand how consumer trends can generate business opportunities.
  • Understand the concept of a local, sustainable, solidarity-based economy.