Fermer
Loading
Fermer

Fermer
You consult a document to analyse its content and determine whether it is useful for your teaching purposes. You order a document to use it in class. Note that the use of certain cases is subject to charges. These cases are easily identified by our business partners’ logos. When you want to use one of these cases in an educational context, you are redirected to the trading partner with which you will carry out the transaction.

L’efficacité du programme de formation au sein de l’unité d’approvisionnement d’Otomobile inc. (A et B)

Effectiveness of the Training Program in Otomobile Inc.’s Procurement Department (A and B)

Case 9 30 2022 006A-B
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 20, No. 3
Languages : 
  • French,
  • Étapes de la gestion d’un programme de formation,
  • Stratégies ou pratiques de développement des compétences,
  • Conditions de succès d’un programme de formation
  • Steps in managing a training program,
  • Strategies or practices for developing skills,
  • Conditions for a successful training program
Year of production : 
2022
Registration date : 
2022-07-27
Teaching notes included : 
Yes
Case document count : 
2

France, directrice de l’unité Approvisionnement chez Otomobile inc., a fait appel à la firme de consultants Formatex pour l’aider à améliorer son programme de formation, Apprentissa. Jasmine, la consultante chargée du mandat, analyse le contenu et la gestion de ce programme à l’aide de plusieurs sources de collecte de données, lesquelles sont présentées en deux parties.

Only the abstract is available in English.

France, director of procurement at Otomobile Inc., hires Formatex, a consulting firm, to help her improve her training program, Apprentissa. Jasmine, the consultant charged with the mandate, analyzes the program’s content and management using several data collection sources, which are presented in two parts.

Primary domain : 
Human resources
Secondary domain : 
Not available
Sectors : 
  • Manufacturing
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Descriptive or analytical case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public but masked/anonymised
Event location : 
Canada
Year of start of the event : 
Not available
Year the event ended : 
Not available
Business size : 
Large enterprise
Objectifs pédagogiques
  • Poser un regard critique sur la qualité de l’implantation d’un programme de formation
  • Réfléchir aux répercussions des facteurs contextuels sur les choix en matière de gestion de la formation et du perfectionnement
  • Reconnaître et analyser les étapes clés d’un processus de gestion de la formation, à la lumière des conditions de succès proposées dans les écrits sur le sujet
  • Recenser des limites et des voies d’amélioration permettant de bonifier un programme de formation, et ce, à diverses étapes : analyse des besoins de formation et gestion du programme, y compris sa conception, son contenu, son implantation et son évaluation.