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LES BOUCHONS : une aventure entrepreneuriale

LES BOUCHONS: An Entrepreneurial Adventure

Case 9 40 2022 003
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 20, No. 1
Languages : 
  • French,
  • Projet entrepreneurial,
  • Création d’entreprise,
  • Pensée design,
  • Proposition de valeur,
  • Modèle d’affaires
  • Entrepreneurial project,
  • Company creation,
  • Design thinking,
  • Value proposition,
  • Business model
Year of production : 
2022
Registration date : 
2022-02-24
Teaching notes included : 
Yes

Le cas suit le parcours entrepreneurial de Nicolas et Xavier, deux étudiants qui s’associent pour fonder LES BOUCHONS, entreprise qui vise à offrir des conseils aux consommateurs de vin. Il aborde les approches basées sur la pensée design (design thinking) et le lean start-up.

Only the abstract is available in English.

The case follows the entrepreneurial journey of Nicolas and Xavier, two students who join forces to found LES BOUCHONS, a company that aims to offer advice to wine consumers. It touches on approaches based on design thinking and lean start-up.

Primary domain : 
Management  - Entrepreneurship
Secondary domain : 
Not available
Sectors : 
  • Consumer goods
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Descriptive or analytical case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public wherein the identity of the company/person is disclosed
Event location : 
Canada
Year of start of the event : 
2016
Year the event ended : 
2018
Business size : 
Very small business
Objectifs pédagogiques

À l’issue de l’analyse, les étudiants seront en mesure :

  • de décrire le processus entrepreneurial ;
  • d’expliquer les approches du design thinking et du lean start-up ainsi que leurs apports dans la formalisation du projet entrepreneurial ;
  • d’élaborer des fiches personae et de mieux circonscrire les profils ainsi que les besoins des clients potentiels ;
  • d’utiliser les canevas de la proposition de valeur et du modèle d’affaires ;
  • de défendre un projet entrepreneurial auprès de différentes parties prenantes.