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AquaHacking : à la croisée des chemins

AquaHacking at a Crossroads

Case 9 70 2020 001
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 18, No. 2
Languages : 
  • French,
  • Innovation sociale,
  • Conservation de l'eau,
  • Philanthropie,
  • Entrepreneuriat,
  • Croissance
  • Social innovation,
  • Water conservation,
  • Philanthropy,
  • Entrepreneurship,
  • Scaling up
Year of production : 
2020
Registration date : 
2020-06-15
Teaching notes included : 
Yes

Chaque année depuis 2015, la Fondation de Gaspé Beaubien organise le Défi AquaHacking pour la défense de l’eau dans la région du bassin des Grands Lacs et du fleuve Saint-Laurent (GLSL). AquaHacking (AH) prend la forme d’un hackathon (« marathon de programmation », en français), où l’on vise à générer des innovations technologiques pour conserver l’eau et intégrer l’entrepreneuriat afin de les commercialiser ou de les diffuser. Un sommet tenu en parallèle réunit les parties prenantes du bassin afin de cerner les grands enjeux et des pistes d’actions collectives.

En février 2017, l’équipe d’AH entame une réflexion stratégique pour évaluer l’impact de l’événement. Elle y prend conscience que la contribution première de AH est la mobilisation des jeunes. En effet, ces derniers deviennent des agents de changement qui mettent leurs compétences au service de la protection des cours d’eau. Au même moment, AH attire l’intérêt d’acteurs qui veulent instaurer l’initiative en dehors du bassin GLSL. L’équipe se demande quelle trajectoire suivre. Comment élargir son modèle pour en améliorer les retombées et protéger l’eau au Canada, mais aussi ailleurs en Amérique du Nord?

Only the abstract is available in English.

Every year since 2015, the de Gaspé Beaubien Foundation has organized the AquaHacking Challenge to tackle urgent water issues in the Great Lakes-Saint Lawrence River Basin (GLSL) region. AquaHacking (AH) involves a hackathon that generates technological innovations for water preservation and integrates entrepreneurship to commercialize or disseminate them. A summit held concurrently brings together the basin’s stakeholders, who identify significant issues and avenues for collective action.

In February 2017, the AH team held strategic discussions to assess the event’s impact. They became aware that the primary contribution was the mobilization of youth. Indeed, thanks to the event, young people become agents of change, contributing their skills to the protection of waterways. AH had also attracted the interest of organizations that wanted to replicate the event outside the GLSL basin. The team wondered what path to follow. How could they scale up the model to improve its benefits and protect water in Canada and North America?

Primary domain : 
Cooperative and nonprofit sectors
Secondary domain : 
Management
Sectors : 
  • Other Services (except Public Administration)
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Decision-making case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public wherein the identity of the company/person is disclosed
Event location : 
Montréal, QC, Canada
Year of start of the event : 
2015
Year the event ended : 
Not available
Business size : 
Very small business
Principaux thémes couverts

Portée d'une innovation sociale

Objectifs pédagogiques
  • Analyser le processus d’élaboration d’une innovation sociale
  • Proposer des recommandations pour étendre un modèle de changement social novateur, et lui fournir un cadre de croissance
Concepts et théories en lien avec le cas

Portée d'une innovation sociale