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Challenging an Industry: The Rise and Fall of Téo Taxi

Réinventer le secteur du taxi : l’ascension et la chute de Téo Taxi

Case 9 100 2019 001
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 17, No. 2
Languages : 
  • French,
  • English
  • Scaling strategies,
  • Social entrepreneurship,
  • Corporate social responsibility,
  • Sustainable transport,
  • Reconciling social and environmental values with profitability
  • Stratégie pour accroître les retombées sociales,
  • Entrepreneuriat social,
  • Responsabilité sociale de l'entreprise,
  • Transport écologique,
  • Conciliation des objectifs sociaux, environnementaux et économiques
Year of production : 
2019
Registration date : 
2019-05-31
Teaching notes included : 
Yes

In 2014, with Uber disrupting the taxi industry worldwide and Montreal’s industry, hampered by obsolete rules and regulations, in dire need of a revolution, the founders of Téo Taxi hoped to offer a fresh alternative. They proposed a unique business model based on an electric-only taxicab fleet, decent wages for drivers, and profits reinvested in the local economy.

Reinventing an industry and fighting strong adversaries such as Uber would however come at a huge cost. The case recounts the story of a young company striving to reach breakeven without compromising the social and environmental values at its core. Despite its best efforts, in January 2019, Téo Taxi filed for bankruptcy, leaving 450 drivers jobless.

The case invites students to identify the factors that led to Téo Taxi’s bankruptcy and propose strategies that could have helped to achieve breakeven, stabilize the business model, and ensure sustainability."

En 2014, Uber bouleverse l’industrie du taxi dans le monde entier, y compris Montréal. Ce secteur entravé par une bureaucratie obsolète a grand besoin d’une révolution, et les fondateurs de Téo Taxi espèrent offrir une nouvelle alternative dans leur ville. Ils proposent un modèle d’exploitation unique fondé sur une flotte de véhicules électriques, un service de qualité, des salaires convenables pour les chauffeurs et des profits réinvestis dans l’économie locale.

Réinventer une industrie et lutter contre un concurrent aguerri comme Uber se fera cependant à un coût énorme. Le cas relate le parcours d’une jeune entreprise qui s’efforce d’atteindre le seuil de rentabilité sans compromettre les valeurs sociales et environnementales au cœur de sa mission. Malgré tous ses efforts, en janvier 2019, Téo Taxi demande la protection de la loi sur les faillites, laissant 450 chauffeurs sans emploi.

Primary domain : 
Business ethics  - Corporate social responsibility
Secondary domain : 
Management  - Strategy
Sectors : 
  • Transportation and warehousing
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Decision-making case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public wherein the identity of the company/person is disclosed
Event location : 
Montréal, QC, Canada
Year of start of the event : 
2014
Year the event ended : 
2019
Business size : 
Small- and medium-sized

Scaling out, scaling up, scaling deep

Accroître le champ d’action, la portée et l’enracinement

  1. Introduce students to the challenges faced by socially driven for-profit organizations trying to balance profit and mission.
  2. Develop critical thinking. Students will explore the strengths and weaknesses of the strategies, asses how each strategy fits with Téo Taxi’s corporate social responsibility (CSR) values, and make recommendations to help the company reach breakeven and ensure sustainability.
  3. Improve students’ ability to differentiate and analyze the different scaling strategies available to social entrepreneurs.
  4. Develop students’ ability to make informed decisions regarding scaling strategies and to defend their choices.

Le cas est conçu pour initier les étudiants aux enjeux rencontrés par les entreprises à but lucratif à vocation sociale qui tentent de générer des bénéfices sans trahir leur mission. L’exemple de Téo Taxi aide à mieux comprendre les critères d’évaluation de stratégies visant à accroître les retombées positives et à déterminer celles qui sont le mieux adaptées à une jeune entreprise novatrice qui vise à atteindre la rentabilité et à pérenniser son modèle d’exploitation.

Scaling out, scaling up, scaling deep

Accroître le champ d’action, la portée et l’enracinement