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Cara Opérations : achat de St-Hubert et création de valeur

Cara Operations: Purchase of St-Hubert and Value Creation

Case 9 40 2017 009
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 15, No. 4
Languages : 
  • French,
  • English
  • Fusions et acquisitions,
  • Analyse externe,
  • Analyse interne,
  • Stratégie d'entreprise
  • Mergers and acquisitions,
  • External analysis,
  • Internal analysis,
  • Corporate strategy
Year of production : 
2017
Registration date : 
2017-09-01
Teaching notes included : 
Yes

En mars 2016, l’entreprise ontarienne de restauration Cara Opérations, propriétaire entre autres de la chaîne de restaurants Swiss Chalet, présente dans tout le Canada sauf au Québec, a acheté le Groupe St-Hubert, l’une des plus grandes chaînes de restaurants de la province. Avec l’acquisition de St-Hubert, Cara met non seulement la main sur des restaurants, mais aussi sur des usines de distribution et de transformation alimentaire. L’achat du fleuron québécois du poulet rôti ouvre donc la voie à de nombreuses occasions d’affaires pour Cara. Le cas se situe après l’acquisition, alors que le PDG de Cara, Bill Gregson, cherche à en optimiser l’effet sur son entreprise. Il se conclut par l’évocation de cinq options que Gregson envisage de présenter au conseil d’administration : garder St-Hubert comme une division autonome à l’échelle nationale; se servir des compétences et expertises de St-Hubert pour lui confier les marques de Cara au Québec; utiliser ses emplacements pour y faire cohabiter des marques Cara, adopter le système d’approvisionnement de St-Hubert pour les marques Cara, ou ne chercher que des améliorations de coûts en appliquant les meilleures pratiques et compétences de Cara.

In March 2016, Ontario-based Cara Operations, a company that operates several restaurant chains, including Swiss Chalet (present throughout Canada, except in Quebec) – acquired Groupe St-Hubert, one of Quebec’s largest restaurant chains. With the acquisition of St-Hubert, Cara became the proud owner not only of its restaurants but also of its manufacturing plants and distribution centres. The purchase of Quebec’s iconic rotisserie chicken chain thus opened many doors for Cara. The case describes the situation immediately following the acquisition, when CEO Bill Gregson is wondering how to optimize its impact on his company. It ends with the five options that Gregson plans to present to his board of directors: 1) allow St-Hubert to operate as an independent division at the national level, 2) use St-Hubert to introduce Cara-branded products to Quebec, 3) have Cara and St-Hubert combine locations, 4) adopt St-Hubert’s procurement process for Cara brands, or 5) simply cut costs by implementing Cara’s best practices and know-how.

Primary domain : 
Management  - Strategy
Secondary domain : 
Not available
Sectors : 
  • Accommodation and Food Services
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Decision-making case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is public and free of potentially litigious content
Event location : 
Province du Québec, Canada
Year of start of the event : 
2016
Year the event ended : 
2016
Business size : 
Medium-sized enterprise
  • Prise de décision lors d’une acquisition;
  • Analyse de la capacité stratégique;
  • Analyse concurrentielle;
  • Cycle de vie d’une industrie
  • Strategic decision-making during an acquisition;
  • Strategic capacity analysis;
  • Competitive analysis;
  • Industry lifecycle

Ce cas présente le concept de la stratégie d’entreprise grâce à l’exemple de la fusion et acquisition (F&A) d’une bannière bien connue des Québécois. Il décrit la réponse d’une entreprise moins bien connue de l’Ontario dont les marques sont par contre très bien connues, mais qui fait face à des défis de croissance dans une industrie où la concurrence est intense.

Objectifs pédagogiques spécifiques :

  • comprendre les enjeux d’intégration auxquels une entreprise fait face lorsqu’elle en achète une autre;
  • comprendre les limites d’options de croissance dans une industrie parvenue à maturité;
  • débattre des différentes modalités de croissance qui s’offrent aux entreprises.

This case introduces the concept of corporate strategy through a discussion of the merger and acquisition (M&A) of a company dear to the heart of many Quebecers. It presents this situation from the perspective of a less well-known Ontario-based company with high-profile brands that is facing growth challenges in an intensely competitive industry.

Specific teaching objectives:

  • understand the integration issues faced by a company after an acquisition;
  • understand the limited growth options in an industry that has reached maturity;
  • discuss various growth options available to companies
  • L’analyse PESTEL;
  • Le modèle des cinq force de Porter;
  • Le cycle de vie d’une industrie;
  • Les facteurs clés de succès d’une industrie;
  • Forces et faiblesses d’une entreprise
  • PESTEL analysis
  • Porter’s five forces
  • Industry lifecycle
  • Key industry success factors
  • Strengths and weaknesses