Fermer
Loading
Fermer

Fermer
You consult a document to analyse its content and determine whether it is useful for your teaching purposes. You order a document to use it in class. Note that the use of certain cases is subject to charges. These cases are easily identified by our business partners’ logos. When you want to use one of these cases in an educational context, you are redirected to the trading partner with which you will carry out the transaction.

Entrepreneurs au MBA : Wipebook et le financement participatif ou crowdfunding (A, B et C)

MBA Entrepreneurs: Crowdfunding Wipebook (A, B, and C)

Case 9 40 2016 014A-C
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 14, No. 3
Languages : 
  • French,
  • English
  • Start-ups (entreprise en démarrage),
  • Équipes entrepreneuriales,
  • Conflit,
  • Crowdfunding (financement participatif),
  • Gouvernance de jeune entreprise
  • Start-ups,
  • Entrepreneurial teams,
  • Conflict,
  • Crowdfunding,
  • Start-up governance
Year of production : 
2016
Registration date : 
2016-08-31
Teaching notes included : 
Yes
Case document count : 
3

Le cas Wipebook permet de suivre une entreprise en démarrage sur une période de deux ans.

L’entreprise est issue de l’idée de produit proposée par un étudiant dans le cadre d’un cours d’entrepreneuriat de MBA : un cahier de notes réutilisable et effaçable. Deux autres étudiants se joignent à lui dans le projet du « Wipebook ». Douze mois plus tard, l’équipe réalise un des plus grands succès de sociofinancement ou crowdfunding dans l’histoire du Canada : 424 314 $ pour plus de 10 000 précommandes. Les associés paraissent ensuite à l’émission Dragons’ Den où ils acceptent une offre de 300 000 $ pour 25 % de l’entreprise. Après l’euphorie du démarrage, la réalité du processus entrepreneurial s’impose et plusieurs difficultés apparaissent.

The Wipebook case follows a start-up company over a two-year period.

The company originated from a product idea proposed by a student as part of an MBA entrepreneurship course: an erasable, reusable notebook. Two other students joined him in what was to become the “Wipebook” project. Twelve months into the project, the team had realized one of the most successful crowd-funding campaigns in Canadian history: $424,314 for over 10,000 pre-orders. The partners then went on to appear on a television show, Dragons’ Den, where they accepted an offer of $300,000 for a 25% stake in the company. As the reality of the entrepreneurial process set in, following the initial euphoria, a number of challenges arose.

Primary domain : 
Management  - Entrepreneurship
Secondary domain : 
Not available
Sectors : 
  • Professional, scientific and technical services,
  • Consumer goods
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Decision-making case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is public and free of potentially litigious content
Event location : 
Canada
Year of start of the event : 
2013
Year the event ended : 
2015
Business size : 
Micro-enterprise
  1. Nouvelles approches entrepreneuriales : (a) la conception d’une proposition de valeur; (b) lean start-up; (c) design thinking.
  2. L’importance de l’équipe entrepreneuriale en phase de création-démarrage (la composition de l’équipe, le conflit et l’importance de la gouvernance…)"
  1. New entrepreneurial approaches: (a) value proposition design; (b) lean start-up; and (c) design thinking
  2. The importance of the entrepreneurial team for start-ups. This case promotes discussion of several important topics: team composition, structure and leadership, conflict resolution, and the importance of corporate governance, even in the early stages of a venture."
  1. Sensibiliser les étudiants aux nouvelles approches entrepreneuriales : conception d’une proposition de valeur; méthode de mise en marché rapide, telle que le « lean start-up »; financement participatif, tel que Kickstarter.
  2. Faire ressortir l’importance de « gérer » ses associés-partenaires : sélection et composition; définir la dimension légale et juridique avant que les problèmes se manifestent; gérer la relation (en intégrant l’importance de la proximité).
  1. Introduce students to new entrepreneurship approaches: value proposition design; lean start-up; crowd-funding sites such as Kickstarter.
  2. Help students understand the importance of the start-up team: selection and composition; resolving legal issues before they become problems; managing relationships (and the importance of geography).
  • Conception d’une proposition de valeur ou value proposition design
  • Démarrage minceur ou lean start-up
  • Financement participatif ou crowdfunding
  • Value proposition design
  • Lean start-up
  • Crowdfunding