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Reculer pour mieux sauter : le cas d’une organisation adoptant une technologie de collaboration

Taking a Step Back Before Moving Forward: Adopting a Collaboration Platform

Case 9 65 2015 001
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 13, No. 3
Languages : 
  • French,
  • English
  • Technologie de collaboration,
  • Changement organisationnel,
  • Diagnostic du processus,
  • Adoption TI
  • Process diagnosis,
  • Collaboration technology,
  • IT adoption,
  • Organizational change
Year of production : 
2014
Registration date : 
10 August 2015
Teaching notes included : 
Yes

Selon des études récentes de l’entreprise américaine de recherche Gartner, les bonnes pratiques pour une adoption réussie des technologies de collaboration demeurent peu connues. Ce cas décrit l’adoption difficile d’une technologie collaborative au sein d’une organisation, puis l’approche proposée et mise en œuvre pour analyser et diagnostiquer les faiblesses du processus d’adoption en vue de redresser la situation. On y prend du recul pour mieux comprendre le contexte organisationnel, social, culturel et technologique entourant la technologie de collaboration à adopter afin de prendre une décision plus éclairée quant aux pratiques de gestion à mettre en place pour favoriser l’avancement du processus d’adoption.

According to recent studies by Gartner Group, best practices for a successful adoption of collaboration technologies are still unknown. This case describes the difficult adoption of such a technology within an organization, and the approach used to analyze and diagnose the weaknesses of the process so as to correct the situation. In the case, a step back is taken so as to better understand the organizational, social, cultural and technological context of a collaboration technology and to make a more informed decision about the management practices to be implemented to support its adoption.

Primary domain : 
Information technology
Secondary domain : 
Management  - Change management
Sectors : 
  • Utilities,
  • Public administration
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Descriptive or analytical case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public but masked/anonymised
Event location : 
Canada
Year of start of the event : 
2013
Year the event ended : 
Not available
Business size : 
Not applicable
  • Adoption d’une technologie de collaboration
  • Analyse et diagnostic de processus
  • État de préparation du changement organisationnel
  • Gestion des connaissances
  • Adoption of an IT collaboration technology
  • Analysis and diagnosis process
  • Readiness for organizational change
  • Knowledge management

Ce cas répond avant tout à un besoin de formation des étudiants à la M. Sc. Le cas leur permettra de mieux comprendre les particularités des processus d’affaires qui soutiennent le travail collaboratif ainsi que la complexité du processus d’adoption d’une technologie de collaboration. Plus précisément, le cas leur permettra de faire une analyse critique de l’approche d’analyse et de diagnostic mise en œuvre ainsi qu’une analyse comparative avec d’autres approches vues en classe.

This case responds to a need in the training of M. Sc. students. It aims for a better understanding of the peculiarities of business processes that support collaborative work as well as the complexity of adopting collaboration technologies. Specifically, the case will allow students to make a critical analysis of the analytical and diagnostic approach used and a comparative analysis with other approaches covered in class.

La problématique du cas porte sur l’adoption TI et la gestion du changement. Cependant, les caractéristiques particulières des technologies de collaboration exigent une approche holistique d’analyse et de diagnostic de processus permettant de déterminer des pratiques de gestion adaptées à ces technologies, au type de connaissances partagées et aux pratiques de travail des utilisateurs.

The case deals with IT adoption and change management. The particular characteristics of collaboration technologies require a holistic analysis and diagnosis of processes in order to determine the management practices that are best suited to the technology, the type of shared knowledge and users’ work habits.