Fermer
Loading
Fermer

Fermer
You consult a document to analyse its content and determine whether it is useful for your teaching purposes. You order a document to use it in class. Note that the use of certain cases is subject to charges. These cases are easily identified by our business partners’ logos. When you want to use one of these cases in an educational context, you are redirected to the trading partner with which you will carry out the transaction.

Réorganisation du Service de l'approvisionnement chez AXA Canada (La)

Case 9 50 2014 004
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 12, No. 2
Languages : 
  • French
Keywords: 
  • Gestion des approvisionnements,
  • Gestion du changement,
  • Structure organisationnelle
Year of production : 
2014
Registration date : 
2014-05-22
Teaching notes included : 
Yes
Abstract

Le cas retrace les différentes mesures prises par la société AXA et sa division canadienne pour rendre plus efficace leur gestion des approvisionnements : révision des processus, réorganisation administrative, formalisation des mesures de gestion des achats. Le cas est une occasion d’étudier les différentes forces qui contraignent la structure organisationnelle encadrant la gestion des approvisionnements.

Primary domain : 
Logistics and operations management
Secondary domain : 
Management  - Strategy
Sectors : 
  • Banking and financial services
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Decision-making case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public wherein the identity of the company/person is disclosed
Event location : 
Montréal, Québec, Canada
Year of start of the event : 
2005
Year the event ended : 
2011
Business size : 
Multinational
Main themes covered

Structure organisationnelle, gestion du changement, stratégie, approvisionnement

Teaching objectives
  1. Présenter un exemple concret permettant d’ouvrir une discussion sur les bénéfices associés à une structure organisationnelle;
  2. Nuancer les notions de centralisation et de consolidation;
  3. Offrir un cadre général pour analyser la contribution d’une fonction à la compétitivité d’une organisation;
  4. Discuter de l’apport des technologies de l’information dans la configuration d’une structure organisationnelle;
  5. Identifier les composantes d’un plan de déploiement d’une nouvelle structure.
Concepts and theories related to the case
  • Les concepts de centralisation, formalisation et consolidation associés à la définition d’une structure organisationnelle.
  • Analyse de l’apport d’une fonction à la performance de son organisation.