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An Phuoc (A et B)

An Phuoc (A and B)

Case 9 00 2012 003A-B
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 10, No. 4
  • Alma Lepage Award
Languages : 
  • French,
  • English
  • Modèle d'entreprise,
  • Évaluation des occasions,
  • Entrepreneuriat d'effectuation,
  • Internationalisation,
  • Gestion stratégique
  • Business model,
  • Opportunity assessment,
  • Effectuation,
  • Internationalization,
  • Strategic management
Year of production : 
2010
Registration date : 
2012-12-15
Teaching notes included : 
Yes
Case document count : 
2

Le cas « An Phuoc (A) : Nguyen Thi Dien pourrait-elle sauver son entreprise de la crise financière asiatique? », dont l'action se déroule en 1997 au début de la crise financière asiatique, est destiné à permettre aux étudiants de comprendre le concept entrepreneurial de l'effectuation et la façon d'évaluer les occasions d'affaires. La crise en question oblige l'entreprise An Phuoc à découvrir des stratégies qui lui permettront de survivre. Quant au cas « An Phuoc (B) : Nguyen Thi Dien saurait-elle naviguer dans la crise financière mondiale? », il se situe au début des années 2008 de la crise financière mondiale, et vise à enseigner aux étudiants comment analyser les concepts d'entreprise et évaluer les modèles d'affaires à l'aide de l'outil appelé New Venture Template. La crise mondiale a obligé l'entreprise An Phuoc à prendre un virage stratégique pour poursuivre son développement. Il est important de noter que même si ces deux cas portent sur la même entreprise, ils s'appuient sur des bases différentes pour l'enseignement de théories différentes, répondent à des objectifs pédagogiques différents et mènent à des décisions différentes; ils couvrent des périodes différentes dans l'histoire de l'entreprise de même que des situations différentes de l'industrie du textile et de l'environnement des affaires au Vietnam. Si les enseignants veulent utiliser les deux cas, ils devraient commencer par le cas A.

“An Phuoc (A): Can Its Business Be Rescued from the Asian Financial Crisis?” set in 1997 at the outbreak of the Asian financial crisis is designed to teach students the concept of effectuation entrepreneurship and how to evaluate business opportunities. This crisis forced the company to identify survival strategies. “An Phuoc (B): Can Its Business Model Survive the Global Financial Crisis?” set in early 2008 at the outbreak of the global financial crisis, teaches students how to analyze business concepts and evaluate business models using the New Venture Template. The global crisis led to the need for a strategic shift in the firm’s development. It is important to note that although they are based on the same company, these two cases provide different platforms for teaching different theories, have different pedagogical objectives, require different decisions and cover different periods of the business as well as different situations in the textile industry and Vietnam’s business environment. If instructors want to use both cases, Part A should be used first.

Primary domain : 
International business
Secondary domain : 
Not available
Sectors : 
  • Manufacturing
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case 
Type of data used in the production of the case : 
Undefined
Event location : 
Vietnam
Year of start of the event : 
1997
Year the event ended : 
2008
Business size : 
3500 employés

Le cas A permet aux étudiants de :

  1. Comprendre le concept d’entrepreneuriat d’effectuation développé par Saras D. Sarasvathy (2008);
  2. Évaluer les possibilités d’affaires en utilisant le principe dit « oiseau dans la main » développé par Saras D. Sarasvathy (2007);
  3. Comprendre la production de vêtements;
  4. Comprendre l’environnement des affaires d’un marché émergent, à savoir le Vietnam.

Le cas B permet aux étudiants de :

  1. Décrire les concepts d’affaires;
  2. Évaluer les modèles d’affaires en utilisant le New Venture Template conçu par Mitchell (2003);
  3. Comprendre l’industrie du vêtement;
  4. Comprendre l’environnement des affaires d’un marché émergent (Vietnam);
  5. Apprécier l’esprit d’entrepreneuriat.

Case A enables students to:

  1. Understand the effectuation entrepreneurship concept developed by Saras D. Sarasvathy (2008);
  2. Evaluate business opportunities by using the “bird-in-the-hand” principle developed by Saras D. Sarasvathy (2007);
  3. Understand the apparel manufacturing business;
  4. Understand the business environment of an emerging market, namely Vietnam.

Case B enables students to:

  1. Describe business concepts;
  2. Evaluate business models using the New Venture Template designed by Mitchell (2003);
  3. Understand the apparel industry;
  4. Understand the business environment of an emerging market (Vietnam);
  5. Appreciate entrepreneurial spirit.