Fermer
Loading
Fermer

Fermer
You consult a document to analyse its content and determine whether it is useful for your teaching purposes. You order a document to use it in class. Note that the use of certain cases is subject to charges. These cases are easily identified by our business partners’ logos. When you want to use one of these cases in an educational context, you are redirected to the trading partner with which you will carry out the transaction.

Pauline Vaillancourt : visionnaire de Chants Libres (2010-2012)

Pauline Vaillancourt: Chants Libres' Visionary Leader (2010-2012)

Case 9 40 2013 014
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 11, No. 3
Languages : 
  • French,
  • English
  • Style de gestion,
  • Entreprise artistique,
  • Pérennité de l'organisation,
  • Conseil d'administration,
  • Arts d'interprétation
  • Arts business,
  • Organizational sustainability,
  • Board of directors,
  • Performing arts,
  • Management style
Year of production : 
2012
Registration date : 
2013-07-31
Teaching notes included : 
Yes

Chants Libres est un OBNL qui a été créé selon la vision de sa fondatrice, Pauline Vaillancourt, et se spécialise dans la création d’œuvres lyriques contemporaines. Mis sur pied en 1990, l’organisme a fêté ses 20 ans lors de la saison 2010-2011. Il produit un opéra complet tous les deux ou trois ans et organise des activités pédagogiques annuelles à l’intention des jeunes chanteurs. Malgré les grandes réussites artistiques de Chants Libres, son financement public, qui représente 90 % de ses revenus, est gelé depuis plusieurs années par les conseils des arts des différents paliers gouvernementaux. Le CA n’est pas très actif et recueille peu de revenus privés depuis que l’ancien président a quitté ses fonctions, amputant ainsi le budget de l’organisme de cinquante mille dollars. Chants Libres se situe à un tournant, car Pauline Vaillancourt souhaite ardemment que sa compagnie soit reconnue comme une maison d’opéra soutenant la création d’œuvres actuelles québécoises. Par contre, l’organisme doit doubler son financement annuel pour atteindre ses objectifs artistiques et organisationnels.

Chants Libres is an NPO that was created according to the vision of its founder, Pauline Vaillancourt. It specializes in the creation of contemporary opera. Established in 1990, the organization celebrated its 20th anniversary during the 2010-2011 season. It produces a complete opera every two or three years and organizes annual educational activities for young singers. Despite Chants Libres exceptional artistic achievements, public funding, which represents 90% of its revenues, has been frozen for several years by the arts councils of the various levels of government. Chants Libres’ Board is not very active and has collected little private income since the departure of its former president, causing a $50,000 budget reduction. The company is at a crossroads; Pauline Vaillancourt fervently hopes that Chants Libres will be recognized as a solid institution for opera that supports the creation of contemporary works in Quebec. However, the company must double its annual funding if it is to meet its artistic and organizational objectives.

Primary domain : 
Management  - Arts management
Secondary domain : 
Not available
Sectors : 
  • Management of companies and enterprises,
  • Arts, entertainment and recreation
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Descriptive or analytical case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public wherein the identity of the company/person is disclosed
Event location : 
Montréal, QC, Canada
Year of start of the event : 
2010
Year the event ended : 
2012
Business size : 
Small- and medium-sized

- Management des entreprises culturelles

- Politiques culturelles

- Entrepreneuriat

- Leadership

  • Management of cultural organizations
  • Cultural policies
  • Entrepreneurship
  • Leadership
  • Cerner ce qu’est un type de leadership visionnaire et en explorer les forces et les limites.
  • Réfléchir à la pérennité d’une organisation avec une telle vision dans un contexte de financement gouvernemental potentiellement en changement.
  • Comprendre le rôle d’un conseil d’administration et l’importance de son renouvellement.
  • Réfléchir à la succession aux postes de direction d’entreprises culturelles (direction artistique et président du conseil d’administration).
  • Identify what visionary leadership entails, and explore the strengths and limitations of such leadership.
  • Consider the sustainability of such an organization in the context of government funding that is potentially undergoing changes.
  • Understand the role of a board of directors and the importance of Board renewal.
  • Consider leadership succession in cultural enterprises (Artistic Director and Chairman of the Board).