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Concevoir un plan marketing annuel à deux volets pour Just Us! Coffee Roasters (Nouveau titre)

Writing a Two-Pronged Annual Marketing Plan for Just Us! Coffee Roasters (New title)

Case 9 10 2013 003
Author : 
Languages : 
  • French,
  • English
  • Stratégie de marketing,
  • Service de restauration,
  • Plan de marketing,
  • Fabrication d'aliments,
  • Commerce équitable de gros et de détail
  • Restaurant business,
  • Fair trade (wholesale and retail),
  • Food production,
  • Marketing strategy,
  • Marketing plan
Year of production : 
2012
Registration date : 
2013-07-04
Teaching notes included : 
Yes

La coopérative de travailleurs Just Us! est active depuis le milieu des années 90. Cette entreprise à vocation économique et sociale veut faire sa marque dans le monde des affaires en affirmant haut et fort un positionnement « humanitaire » à l’aide de son slogan : « La planète et les individus avant les profits ». En plus de tenir quatre cafés-bistrots, Just Us! vend ses produits (principalement café, thé, chocolat et sucre de type équitable et biologique) à l’aide d’un réseau de distribution. L’évolution de l’entreprise allait bon train et était fort satisfaisante. Toutefois, la crise financière de l’automne 2008 et la récession économique qui a suivi en 2009 ont causé un certain ralentissement des affaires. Pauline, nouvellement promue au poste récemment créé de directrice du marketing et des ventes, se voit confier par le directeur-président général le mandat de rédiger le plan de marketing. Les membres du comité de gestion étudieront ce plan lors de leur prochaine réunion.

The Just Us! worker cooperative has been in business since the mid-1990s. This company with an economic and social mission has sought to make its mark in the business world by trumpeting its “humanitarian” positioning through the slogan: “People and the planet before profits.” In addition to operating four coffeehouses, Just Us! sells products (mainly fair trade and organic coffee, tea, chocolate and sugar) via a distribution network. Although the company was prospering, the financial crisis of fall 2008, which triggered an economic recession, quickly prompted the management committee to consider producing a marketing plan for the coming year, to optimize the use of the organization’s resources. Pauline, hired by Just Us! slightly more than two years earlier, was assigned this task. Her work at the co-op was so impressive that she had recently been promoted to director of marketing and sales.

Primary domain : 
Marketing
Secondary domain : 
Not available
Sectors : 
  • Accommodation and Food Services
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Decision-making case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public but masked/anonymised
Event location : 
Nouvelle-Écosse
Year of start of the event : 
2008
Year the event ended : 
2011
Business size : 
Small- and medium-sized
  • Plan de marketing
  • Entreprise de services
  • Distribution
  • Budget de marketing
  • Mesure de la performance
  • Marketing plan
  • Service company
  • Distribution
  • Marketing budget
  • Performance measurement
  • Mieux connaître la réalité de la gestion dans une entreprise ayant deux divisions d’affaires complémentaires et possiblement en concurrence;
  • Effectuer une analyse de la situation à l’aide de données quantitatives et qualitatives;
  • Proposer des activités de commercialisation optimales pour une année d’opération pour chacune des divisions de l’entreprise en fonction du budget disponible, tout en prenant soin de créer un ensemble synergique.
  • learn about the reality of management in a company with two complementary (possibly competing) business divisions – one a restaurant and the other a distributor;
  • analyze the situation of the four coffeehouses and of distribution operations using quantitative and qualitative data;
  • understand the importance of organizational values, company positioning and consumers’ needs in the formulation of a marketing strategy;
  • propose marketing activities for a year of operation for each of the company’s divisions.
  • Concept de planification
  • Activités de distribution
  • Entreprise de services
  • Établir un budget
  • Concevoir une composition commerciale (mix marketing) pour chacune des deux divisions
  • Proposer des ratios de marketing et financiers afin de mesurer la performance du plan
  • Planning
  • Distribution activities
  • Service company
  • Budgeting
  • Developing a marketing mix for each of the two divisions
  • Marketing and financial ratios for measuring the performance of the plan