Fermer
Loading
Fermer

Fermer
You consult a document to analyse its content and determine whether it is useful for your teaching purposes. You order a document to use it in class. Note that the use of certain cases is subject to charges. These cases are easily identified by our business partners’ logos. When you want to use one of these cases in an educational context, you are redirected to the trading partner with which you will carry out the transaction.

Opéra de Montréal : un redressement exemplaire (A, B, C et D) (L')

Opéra de Montréal: A Remarkable Turnaround (A, B, C, and D) (The)

Case 9 40 2010 058A-D
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 8, No. 4
Languages : 
  • French,
  • English
  • Diagnostic stratégique,
  • Leadership,
  • Crise financière,
  • Redressement,
  • Organisation artistique
  • Turnaround,
  • Leadership,
  • Financial crisis,
  • Arts organization,
  • Strategic diagnosis
Year of production : 
2009
Registration date : 
2010-12-15
Teaching notes included : 
Yes
Case document count : 
4

Cas en quatre parties :

  1. L’Opéra de Montréal : un redressement exemplaire – Ouverture – Orphée aux Enfers
  2. L’Opéra de Montréal : un redressement exemplaire – Acte I – Un vaisseau fantôme en péril
  3. L’Opéra de Montréal : un redressement exemplaire – Acte II – L'année Cendrillon
  4. L’Opéra de Montréal : un redressement exemplaire – Finale

Face à la crise majeure que traverse son organisation, Pierre Dufour, le directeur général de l'Opéra de Montréal et principal protagoniste du cas, s'interroge en premier lieu sur l'avenir de l'institution et entrevoit plusieurs scénarios pour l'institution dont il a la gestion. Ces scénarios incluent, entre autres, la poursuite des activités, la fusion avec un organisme culturel ou même la fermeture de l'institution. Il doit aussi entrevoir pour l'avenir des orientations managériales et artistiques cohérentes avec l'objectif du redressement de l'organisation. Par ces interrogations, les étudiants seront amenés à proposer des solutions quant aux choix stratégiques et aux modalités de développement stratégique que l'Opéra de Montréal devrait mettre de l'avant dans le contexte qui lui est propre. Les décisions prises par Pierre Dufour sont par ailleurs l'occasion de souligner un style de leadership dans le cas d'un redressement d'une telle importance.

Four-part case:

  1. The Opéra de Montréal: A Remarkable Turnaround – Overture – Orpheus in the Underworld
  2. The Opéra de Montréal: A Remarkable Turnaround – Act I – The Ghost Ship in Danger
  3. The Opéra de Montréal: A Remarkable Turnaround – Act II – The Cinderella Year
  4. The Opéra de Montréal: A Remarkable Turnaround – Finale

With his organization facing a major crisis, Pierre Dufour, general director of the Opéra de Montréal and the main protagonist in the case, wonders what the future holds for the institution. He is considering several possible scenarios, including pursuing the Opéra’s activities, merging with another cultural organization or even closing the doors of the institution. He must also make decisions on future managerial and artistic orientations that are consistent with the objective of rescuing the organization. Through his reflections on these issues, students are encouraged to propose solutions for the strategic choices and strategic development approaches that the Opéra de Montréal should adopt to deal with its situation. The decisions made by Pierre Dufour also offer an opportunity for students to discover a leadership style in the context of a major organizational turnaround.
 

Primary domain : 
Management
Secondary domain : 
Not available
Sectors : 
  • Arts, entertainment and recreation
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case 
Type of data used in the production of the case : 
Undefined
Event location : 
Opéra de Montréal
Year of start of the event : 
2006
Year the event ended : 
2008
Business size : 
14 employés