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Choix du site d'assemblage de la CSeries de Bombardier Aéronautique (Le)

Choice of Final Assembly Site for Bombardier Aerospace's CSeries (The)

Case 9 50 2006 014
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 5, No. 2
Author : 
Languages : 
  • French,
  • English
  • Industrie aéronautique,
  • Gestion des opérations,
  • Localisation d'entreprise,
  • Projets d'investissement,
  • Analyse de décision
  • Aircraft industry,
  • Operations management,
  • Corporate site location,
  • Investment projects,
  • Decision analysis
Year of production : 
2006
Registration date : 
2007-09-15
Teaching notes included : 
Yes

Le cas relate comment a été prise la décision de choisir Montréal comme site de l'éventuelle usine d'assemblage pour les nouveaux avions de la CSeries. Pour bien situer le contexte dans lequel cette décision stratégique a été prise, on décrit brièvement la situation de l'industrie du transport aérien en insistant davantage sur le marché des jets régionaux et la présence de Bombardier dans ce marché. Le cas présente ensuite le nouveau programme d'avions de 110 à 130 sièges dénommé CSeries en le positionnant par rapport à la concurrence et en exposant les principales étapes de développement de cette nouvelle famille d'avions. On décrit enfin le processus en deux étapes que Bombardier a suivi pour choisir le site d'assemblage en insistant sur les critères de localisation ayant guidé l'analyse. Il est intéressant de noter qu'en plus des critères opérationnels qu'on retrouve de façon régulière dans ce type d'analyse (coûts et qualité de la main-d'œuvre, infrastructures de transport, taxes, etc.), le cas illustre l'importance accordée aux critères liés au financement des coûts de développement du produit et au financement des ventes. En terminant, le cas illustre le type de grille d'analyse utilisée afin de concilier différents critères quantitatifs et qualitatifs.

This case describes how the decision was reached to select Montreal as the future assembly site for Bombardier's new CSeries family of aircraft. To situate the context in which this strategic decision was made, the case offers an overview of the situation of the air transport industry, with a focus on the regional jet market and Bombardier's presence in this market. The case then presents Bombardier's new 110- to 130-seat aircraft program, known as the CSeries, in relation to the competition and describes the main phases in the development of this new family of aircraft. Finally, the case describes the two-step process Bombardier used to choose the final assembly site, emphasizing the location criteria that guided its analysis. It is interesting to note that, in addition to the operational criteria typically involved in this type of analysis (costs, skilled labour force, transportation infrastructure, taxes, etc.), this case illustrates the importance of considering criteria related to securing financing for product development costs and for sales. In concluding, the case illustrates the type of analytical grid used to assess the different quantitative and qualitative criteria.

Primary domain : 
Logistics and operations management
Secondary domain : 
Not available
Sectors : 
  • Manufacturing
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case 
Type of data used in the production of the case : 
Undefined
Event location : 
Montréal, Québec, Canada
Year of start of the event : 
2005
Year the event ended : 
Not available
Business size : 
60 000 employés