Fermer
Loading
Fermer

Fermer
You consult a document to analyse its content and determine whether it is useful for your teaching purposes. You order a document to use it in class. Note that the use of certain cases is subject to charges. These cases are easily identified by our business partners’ logos. When you want to use one of these cases in an educational context, you are redirected to the trading partner with which you will carry out the transaction.

Soigner l’humour au Centre hospitalier de l’Université de Montréal (CHUM)

Taking Care of Humour at the Centre hospitalier de l’Université de Montréal (CHUM)

Case 9 30 2025 002
Languages : 
  • French,
  • humour,
  • types d’humour,
  • pratiques en RH,
  • portfolio des compétences,
  • démarches éthiques
  • humour,
  • types of humour,
  • HR practices,
  • skills portfolio,
  • ethical approaches
Year of production : 
2025
Registration date : 
2025-04-04
Teaching notes included : 
Yes

Au printemps 2022, le Centre hospitalier de l’Université de Montréal (CHUM) a confié à l’équipe de développement organisationnel de sa Direction des ressources humaines et des affaires juridiques un mandat exploratoire visant à promouvoir la santé et le bien-être des patients tout en améliorant les modes d’intervention en santé. Sarah, stagiaire au sein de cette équipe, a participé à cette initiative dont l’objectif était d’introduire l’humour comme pratique organisationnelle au bénéfice des patients. Ce cas traite des différents types d’humour, des pratiques en ressources humaines (RH) associées, du développement d’un portfolio de compétences ainsi que des dimensions éthiques liées à l’utilisation de l’humour.

In the spring of 2022, the Centre hospitalier de l’Université de Montréal (CHUM) entrusted the organizational development team of its Human Resources and Legal Department with an exploratory mandate to promote the health and well-being of patients while improving health intervention methods. Sarah, a trainee in this team, took part in the initiative, the aim of which was to introduce humour as an organizational practice for the benefit of patients. This case looks at the different types of humour, the associated human resources (HR) practices, the development of a skills portfolio, and the ethical dimensions associated with the use of humour.

Primary domain : 
Human resources
Secondary domain : 
Management
Sectors : 
  • Healthcare
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Descriptive or analytical case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public but masked/anonymised
Event location : 
Canada
Year of start of the event : 
2022
Year the event ended : 
Not available
Business size : 
Large enterprise
Objectifs pédagogiques
  • Distinguer les différents types d’humour observés dans le cas
  • Évaluer les effets de l’humour sur le bien-être des professionnels et des patients
  • Explorer le portfolio de compétences associées à l’humour
  • Développer une approche éthique de l’humour. Déterminer les pratiques RH favorables à l’intégration de l’humour