Fermer
Loading
Fermer

Fermer
On commande un document pour l'utiliser en classe. Notez que l'utilisation de certains cas est payante. Ces cas sont facilement repérables par les logos qui renvoient à nos partenaires commerciaux. Lorsque vous voulez utiliser un de ces cas en contexte pédagogique, vous êtes redirigé vers le partenaire commercial avec lequel vous effectuerez la transaction.

Divesting the University of Alberta’s Endowment

Cas 9 100 2024 001
Cas publié dans la Revue internationale de cas en gestion, vol. 22, no 2
Langues : 
  • Anglais
Mots clés: 
  • responsible investing,
  • higher education,
  • divestment,
  • fossil fuel,
  • sustainability
Année de production : 
2024
Date de publication : 
2024-05-15
Notes pédagogiques incluses : 
Oui
Résumé

This case examines the ongoing pressure from the Climate Action Coalition for the University of Alberta to divest from fossil fuels and the role of the AVP in this debate. The Climate Action Coalition began in 2020 as a movement involving students, faculty, and staff members at the University of Alberta to protest the continued investment of the Investment Pool’s $1.73 billion in the fossil fuel industry. This complicated debate centres around the university’s perceived moral and financial responsibilities. The case also looks at alternative ESG investment possibilities that offer a suitable middle ground between stakeholders. The AVP must create a strong plan to satisfy the needs of both the university and climate activists and end this ongoing conflict. Students are asked to imagine themselves as the AVP and to weigh the pros and cons of full divestment and of alternative options in the development of that plan. The plan should align with a fiduciary duty to gain the support of the investment oversight committee, senior administration, and Board of Governors.

Discipline principal : 
Éthique des affaires  - Responsabilité sociale de l'entreprise
Discipline secondaire : 
Finance
Secteurs d'activité : 
  • Enseignement et formation
Provenance : 
Ailleurs
Type : 
Cas traditionnel (Cas descriptif)
Type de données pour la production du cas : 
Données réelles, publiques, libres de toute matière litigieuse
Lieu de l'événement : 
Canada
Année de début de l'événement : 
2020
Année de fin de l'événement : 
2023
Taille de l'entreprise : 
Travailleur autonome
Objectifs pédagogiques

The case is intended to enable students to do the following:

  • Demonstrate critical analysis skills
  • Understand the importance of weighing financial and moral considerations when formulating a business model