Fermer
Loading
Fermer

Fermer
On commande un document pour l'utiliser en classe. Notez que l'utilisation de certains cas est payante. Ces cas sont facilement repérables par les logos qui renvoient à nos partenaires commerciaux. Lorsque vous voulez utiliser un de ces cas en contexte pédagogique, vous êtes redirigé vers le partenaire commercial avec lequel vous effectuerez la transaction.

The Blue-Green Alley Alliance: Creating and Maintaining Spaces for Urban Sustainability Innovations

Cas 9 100 2022 001
Langues : 
  • Anglais
Mots clés: 
  • Sustainability of innovation,
  • Collaboration,
  • Mutualization,
  • Grassroots innovation,
  • Role of researchers in sustainability innovation,
  • Stormwater management
Année de production : 
2022
Date de publication : 
2022-01-24
Notes pédagogiques incluses : 
Oui
Résumé

The prevailing urban water management systems treat stormwater as a nuisance to be channelled away from cities; however, cities need water to maintain a green urban environment and for local cooling, and rainwater retention helps to eliminate droughts and flooding caused by climate change. Les Ateliers Ublo supports the creation of blue-green alleys to achieve better participatory stormwater management in Montreal. To this end, it created an alliance of urban actors and acquired funding for a pilot project. Implementing the pilot project posed numerous challenges, however. This case analyzes the various processes at play in participatory sustainability innovations and the complex roles of researchers and changemakers in such innovation processes.

Discipline principal : 
Éthique des affaires  - Développement durable
Discipline secondaire : 
Non disponible
Secteurs d'activité : 
  • Environnement
Provenance : 
HEC Montréal
Type : 
Cas traditionnel (Cas descriptif)
Type de données pour la production du cas : 
Données réelles, publiques, libres de toute matière litigieuse
Lieu de l'événement : 
Canada
Année de début de l'événement : 
2020
Année de fin de l'événement : 
2021
Taille de l'entreprise : 
Variable
Objectifs pédagogiques
  • Understand and analyze conscientization, conciliation, and collaboration processes in participatory urban sustainability innovation
  • Analyze the roles of researchers and changemakers in innovation processes, including the tension between those roles
  • Increase the environmental literacy of students with respect to a major sustainability challenge – urban stormwater management – and its relation to climate change and land use.