Fermer
Loading
Fermer

Fermer
On commande un document pour l'utiliser en classe. Notez que l'utilisation de certains cas est payante. Ces cas sont facilement repérables par les logos qui renvoient à nos partenaires commerciaux. Lorsque vous voulez utiliser un de ces cas en contexte pédagogique, vous êtes redirigé vers le partenaire commercial avec lequel vous effectuerez la transaction.

Energy, Poverty and the Market: The CSR Strategy of Coelce in Brazil

Cas 9 40 2011 015
Cas publié dans la Revue internationale de cas en gestion, vol. 9, no 2
Langues : 
  • Anglais
Mots clés: 
  • Corporate social responsibility,
  • Sustainable development,
  • Energy,
  • Poverty,
  • Brazil
Année de production : 
2010
Date de publication : 
2011-06-15
Notes pédagogiques incluses : 
Oui
Résumé

This case aims to address the issues of Sustainable Development (SD) and Corporate Social Responsibility (CSR) in emergent countries. More specifically, the case focuses on one of the major industries in the SD debate (the energy industry) in one of the so-called BRIC countries (Brazil). This case stimulates discussion on two topics: poverty (its consequences in terms of development in an emergent country) and strategic CSR (a specific kind of CSR in which companies integrate social and environmental causes in their strategic plans to create competitive advantages). We study the case of Coelce (energy company in Brazil), a subsidiary of the Spanish multinational corporation. The case starts in 2006, when Coelce faced the following dilemma: How can Coelce be socially and environmentally innovative to conquer new clients and guarantee profitability? We show the Ecoelce project and how it has allowed Ecoelce's managers to achieve this goal by adopting a strategic CSR approach.

Discipline principal : 
Management
Discipline secondaire : 
Éthique des affaires  - Développement durable
Secteurs d'activité : 
  • Autre
Provenance : 
HEC Montréal
Type : 
Cas traditionnel 
Type de données pour la production du cas : 
Non défini
Lieu de l'événement : 
Brazil
Année de début de l'événement : 
Non disponible
Année de fin de l'événement : 
Non disponible
Taille de l'entreprise : 
Big
Objectifs pédagogiques

This case aims to demonstrate how a company in one of the most important industries related to sustainable development (energy industry) develops a project to adopt a strategic corporate social responsibility approach in an emerging country (Brazil). As such, the case highlights decisions related to strategy, innovation, sustainability, integrated supply chain, public policy and community and stakeholder management relations.