Fermer
Loading
Fermer

Fermer
On commande un document pour l'utiliser en classe. Notez que l'utilisation de certains cas est payante. Ces cas sont facilement repérables par les logos qui renvoient à nos partenaires commerciaux. Lorsque vous voulez utiliser un de ces cas en contexte pédagogique, vous êtes redirigé vers le partenaire commercial avec lequel vous effectuerez la transaction.

Implementing a Three-Level Balanced Scorecard System at Chilquinta Energía

Cas 9 65 2010 001
Cas publié dans la Revue internationale de cas en gestion, vol. 8, no 2
Langues : 
  • Anglais
Mots clés: 
  • Business intelligence,
  • Balanced scorecard
Année de production : 
2006
Date de publication : 
2010-05-15
Notes pédagogiques incluses : 
Oui
Résumé

This case describes the implementation of a business intelligence project in a South American holding composed of Chilquinta Energía, the third-largest distributor of electricity in Chile and one of the leading energy companies in Latin America, Energas S.A., which distributes natural gas to 34,000 customers in Chile, and Tecnored, an energy service company. Balanced scorecard concepts are not easy to put in place and the Chilean group decided to adopt an original and difficult approach: to learn and implement the BSC without the traditional leadership of external consulting. Despite the success of the implementation, the case outlines the ongoing challenges facing this type of multi-functional project.

Discipline principal : 
Technologies de l'information
Discipline secondaire : 
Non disponible
Secteurs d'activité : 
  • Énergie et matières premières
Provenance : 
HEC Montréal
Type : 
Cas traditionnel 
Type de données pour la production du cas : 
Non défini
Lieu de l'événement : 
Chile
Année de début de l'événement : 
2003
Année de fin de l'événement : 
2004
Taille de l'entreprise : 
Big
Objectifs pédagogiques
  1. To introduce students to the concept of business intelligence (BI) and specifically to the concepts of the balanced scorecard (BSC) and strategic maps.
  2. To provide students with the opportunity to identify the major challenges associated with launching a new IT project, particularly BI and BSC projects.
  3. To enable students to develop implementation plans that address those major challenges and that provide sound strategies and guidelines to purposively address them.