Chief happiness officer (CHO) chez CLEIO : exploration des rôles et des défis

Case number : 9 30 2025 001
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 23, No. 1
Author :  Mouna Knani, Lou Seriot
Date :  2025-02-10
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Convaincue que le bien-être des salariés constitue un élément essentiel de la productivité, de l’engagement et de la loyauté à long terme, la PME québécoise NOVO, désormais connue sous le nom de CLEIO, a relevé un défi audacieux en instaurant le poste de chief happiness officer (CHO). La présente étude examine en détail les fonctions et les responsabilités de ce poste, tout en explorant les dimensions du bien-être hédonique et eudémonique. Le cas met aussi en lumière les difficultés et les risques psychosociaux que ce responsable peut affronter.

Teaching objectives
  • Comprendre le rôle et les responsabilités d’un chief happiness officer (CHO);
  • Différencier le rôle du CHO de celui du responsable des ressources humaines;
  • Reconnaître et distinguer le bien-être hédonique du bien-être eudémonique;
  • Dégager les risques psychosociaux (RPS) associés au poste de CHO
Primary domain :  Human resources
Secondary domain :  Management
Sectors : 
Type of document :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location : 
Year of start of the event :  Not available
Year the event ended :  Not available
Business size :  Self-employed worker

Chief Happiness Officer (CHO) at CLEIO: Exploring Roles and Challenges

Case number : 9 30 2025 001
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 23, No. 1
Author : 
Date :  2025-02-10
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Only the abstract is available in English.

Convinced that employee well-being is an essential element of long-term productivity, commitment, and loyalty, the Quebec-based SME NOVO, now known as CLEIO, has taken on a bold challenge by introducing the position of chief happiness officer (CHO). This case study details the position’s duties and responsibilities, exploring the dimensions of hedonic and eudemonic well-being. It also highlights the difficulties and psychosocial risks that CHOs may face.

Primary domain :  Human resources
Secondary domain :  Management
Sectors : 
Type :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location : 
Year of start of the event :  Not available
Year the event ended :  Not available
Business size :  Self-employed worker