Coaching d’organisation du projet de transformation de l’Infralog Travaux Île-de-France

Case number : 9 40 2024 012
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 22, No. 4
Date :  2024-08-21
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Ce cas rend compte de trois années de coaching fourni à la direction de l’Infralog Travaux Île-de-France (ITIF), un établissement du réseau de transport SNCF en France, lors d’une transformation organisationnelle liée à la maintenance, à la régénération et à la modernisation du réseau ferroviaire. Le projet vise à réaliser un vaste chantier de construction pour mettre en service 4 nouvelles lignes automatisées et construire 68 nouvelles gares d’ici 2030, dont plusieurs projets sont à finaliser pour les Jeux olympiques d’été à Paris en 2024. Le tout en limitant les répercussions sur les riverains, tout en maintenant la circulation ferroviaire pour les voyageurs.

Teaching objectives
  • Comprendre ce qu’est le coaching d’organisation, la facilitation et l’accompagnement dans un contexte de consultation de processus.
  • Maîtriser le processus de rôle-conseil en développement organisationnel nécessaire à une transformation organisationnelle.
  • Développer un esprit critique à l’égard des interventions menées en fonction des objectifs opérationnels et du rôle-conseil en développement organisationnel.
  • Connaître les conditions de succès inhérentes au coaching d’organisation.
Primary domain :  Management  - Change management
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Transportation and warehousing
Type of document :  Traditional case (Decision-making case)
Event location :  France
Year of start of the event :  2017
Year the event ended :  2019
Business size :  Large enterprise

Organization Coaching for the Île-de-France Infralog Travaux Transformation Project

Case number : 9 40 2024 012
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 22, No. 4
Author : 
Date :  2024-08-21
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Only the abstract is available in English.

The case describes three years of coaching provided to the management of Infralog Travaux Île-de-France (ITIF), a subsidiary of the SNCF transport network in France, during an organizational transformation involving the rail network’s maintenance, renewal, and modernization. The project aimed to develop a vast construction site to bring four new automated lines into service and build 68 new stations by 2030, with several projects to be completed for the 2024 Summer Olympics in Paris. All this while limiting the impact on residents and maintaining rail service for passengers.

Primary domain :  Management  - Change management
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Transportation and warehousing
Type :  Traditional case (Decision-making case)
Event location :  France
Year of start of the event :  2017
Year the event ended :  2019
Business size :  Large enterprise