La grande séduction : le mégaconcours HQ2 d’Amazon et ses enjeux sociaux (A et B)

Case number : 9 100 2022 006A-B
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 20, No. 4
Date :  2022-10-11
Teaching notes included :  Yes
Abstract

À l’automne 2017, l’entreprise Amazon lance un mégaconcours pour retenir une ville d’Amérique du Nord où établir un second siège social. Dirigée par l’influent Jeff Bezos, l’entreprise lance un appel aux villes nord-américaines pour les inviter à soumettre leur candidature. Le concours connaît un important succès. Les candidatures se multiplient, ainsi que les offres. Avantages fiscaux, exemptions de taxes, les villes déroulent le tapis rouge pour séduire l’entreprise. Plus de 200 villes soumettront leur candidature, dont Montréal. Mais il n’y aura qu’une seule gagnante.

Teaching objectives
  • Initier les étudiant.e.s à l’utilisation d’une grille d’analyse sociologique inspirée des travaux des sociologues Michel Crozier et Erhard Friedberg (savoir reconnaître, dans une situation donnée, les acteurs en présence, leurs buts, leurs stratégies et leurs ressources)
  • Conduire les étudiant.e.s à réfléchir aux liens contemporains entre entreprises et villes et, plus particulièrement, aux enjeux sociaux et politiques soulevés au-delà des dimensions économiques
  • Susciter en classe un regard critique sur la place et le rôle grandissant des entreprises dans la définition et l’orientation des politiques municipales face à ce que le sociologue Andréu Solé nomme « l’entreprisation du monde »
Primary domain :  Business ethics  - Corporate social responsibility
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Consumer goods
Type of document :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Amérique du Nord
Year of start of the event :  2017
Year the event ended :  2019
Business size :  Multinational

The Great Seduction: Amazon’s Mega HQ2 Contest and Its Social Implications

Case number : 9 100 2022 006A-B
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 20, No. 4
Author : 
Date :  2022-10-11
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Only the abstract is available in English.

In the fall of 2017, Amazon launched a mega-competition to select a North American city to establish its second headquarters. Led by the influential Jeff Bezos, the company put out a call to North American cities inviting them to apply. The competition was a great success. Both applications and offers flooded in. Cities spared no effort to seduce Amazon, offering anything from tax benefits to tax exemptions. More than 200 cities submitted their candidacies, including Montreal. But there would only be one winner.

Primary domain :  Business ethics  - Corporate social responsibility
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Consumer goods
Type :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Amérique du Nord
Year of start of the event :  2017
Year the event ended :  2019
Business size :  Multinational