La grande séduction : le mégaconcours HQ2 d’Amazon et ses enjeux sociaux (A et B)
À l’automne 2017, l’entreprise Amazon lance un mégaconcours pour retenir une ville d’Amérique du Nord où établir un second siège social. Dirigée par l’influent Jeff Bezos, l’entreprise lance un appel aux villes nord-américaines pour les inviter à soumettre leur candidature. Le concours connaît un important succès. Les candidatures se multiplient, ainsi que les offres. Avantages fiscaux, exemptions de taxes, les villes déroulent le tapis rouge pour séduire l’entreprise. Plus de 200 villes soumettront leur candidature, dont Montréal. Mais il n’y aura qu’une seule gagnante.
The Great Seduction: Amazon’s Mega HQ2 Contest and Its Social Implications
Only the abstract is available in English.
In the fall of 2017, Amazon launched a mega-competition to select a North American city to establish its second headquarters. Led by the influential Jeff Bezos, the company put out a call to North American cities inviting them to apply. The competition was a great success. Both applications and offers flooded in. Cities spared no effort to seduce Amazon, offering anything from tax benefits to tax exemptions. More than 200 cities submitted their candidacies, including Montreal. But there would only be one winner.