Le casse-tête du carlin : l’éthique décisionnelle d’un marché en ligne

Case number : 9 100 2022 004
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 20, No. 2
    IJCSM Best Case Award
Date :  2022-06-13
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Ce cas présente le dilemme éthique qu’affronte Rob Edwards, directeur, Confiance et sécurité d’un grand marché en ligne interconsommateurs (C2C) basé en Nouvelle-Zélande. À la suite d’une révision de sa politique en matière de bien-être animal, Rob envisage de réglementer le commerce de carlins, de bouledogues anglais ou français, races qui souffrent d’une maladie appelée syndrome des voies respiratoires obstructives brachycéphales (SVROB). À l’aide d’un dialogue entre Rob et son équipe, le cas explore plusieurs options pour résoudre le problème. Il illustre la complexité de la modération des plateformes numériques de manière à trouver un équilibre entre ouverture, confiance et sécurité.

Teaching objectives
  • Comprendre comment les contextes sociopolitiques et législatifs influencent la modération de contenu et les politiques en matière de confiance et sécurité des plateformes numériques.
  • Analyser comment les mécanismes de confiance et sécurité peuvent servir à atténuer les défaillances du marché nuisibles aux usagers des plateformes.
  • Réfléchir au rôle que tient le bien-être animal dans la prise de décision de gestion et à la manière dont on devrait le considérer en éthique des affaires.
  • Reconnaître et comprendre le conflit moral inhérent aux dilemmes éthiques du type « entre deux droits ».
  • Appliquer un cadre de prise de décision éthique pour concevoir une solution morale à un dilemme éthique dans le contexte de la régulation et de la modération des plateformes.
Primary domain :  Business ethics
Secondary domain :  Information technology
Sectors :  Retail trade
Type of document :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location : 
Year of start of the event :  2018
Year the event ended :  Not available
Business size :  Medium-sized enterprise

The Pug Predicament: Ethical Decision-Making in an Online Marketplace

Case number : 9 100 2022 004
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 20, No. 2
    IJCSM Best Case Award
Date :  2022-06-13
Teaching notes included :  Yes
Abstract

This case presents an ethical quandary faced by Rob Edwards, director of trust and safety of a large New Zealand-based C2C (customer-to-customer) online marketplace. Following a review of its animal welfare policy, Rob is considering regulating the marketplace’s trade in pugs, English bulldogs, and French bulldogs, breeds that suffer from a condition called brachycephalic obstructive airway syndrome (BOAS). Via a dialogue between Rob and his team, the case explores several options for resolving the problem. The case highlights the complexity of moderating digital platforms in a way that balances openness with trust and safety.

Teaching objectives
  • Understand how socio-political and legislative contexts influence the content moderation and trust and safety policies of digital platforms.
  • Analyze how trust and safety mechanisms can be used to mitigate market failures that can harm platform participants.
  • Reflect on the role of animal welfare in managerial decision-making and how it should be considered in business ethics.
  • Recognize and understand the moral conflict inherent in right-versus-right ethical dilemmas.
  • Apply an ethical decision-making framework to develop a morally sound solution to an ethical dilemma in the context of platform regulation and moderation.
Primary domain :  Business ethics
Secondary domain :  Information technology
Sectors :  Retail trade
Type :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location : 
Year of start of the event :  2018
Year the event ended :  Not available
Business size :  Medium-sized enterprise