La crise COVID-19 et les chaînes de restauration rapide : comment l’enseigne Pita Pit fait-elle face à cette crise inédite sur le marché français ?

Case number : 9 40 2021 012
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 19, No. 4
Date :  2021-11-04
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Ce cas expose les défis auxquels l’enseigne de restauration rapide Pita Pit a été confrontée entre mars 2020 et le début d’année 2021 pour faire face à la crise COVID-19 dans le cadre de ses activités en France. Le secteur de la restauration a, en effet, été fortement impacté par des restrictions sanitaires importantes visant à limiter les pics de contamination de la population. Devant cette crise inédite et un contexte de haute incertitude, monsieur Le Brun, master-franchisé à la tête de trois restaurants Pita Pit en France, a dû adapter ses pratiques pour assurer la pérennité et le développement de son réseau.

Teaching objectives
  • Comprendre le management et le développement d’un réseau de franchises ;
  • Évaluer les impacts de la crise COVID-19 sur le secteur de la restauration rapide ;
  • Développer un raisonnement critique concernant les étapes à suivre lors d’une gestion de crise.
Primary domain :  Management  - SME management
Secondary domain :  Marketing  - Sales
Sectors :  Accommodation and Food Services
Type of document :  Traditional case (Decision-making case)
Event location :  France
Year of start of the event :  2020
Year the event ended :  Not available
Business size :  Small- and medium-sized
Concepts et théories en lien avec le cas

Gestion de crise; franchise


Fast Food Chains during the COVID-19 Crisis: How Pita Pit Dealt with this Unprecedented Crisis in France?

Case number : 9 40 2021 012
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 19, No. 4
Author : 
Date :  2021-11-04
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Only the abstract is available in English.

This case outlines the challenges faced by the fast-food chain Pita Pit between March 2020 and the beginning of 2021 in dealing with the COVID-19 crisis in France. The restaurant industry was heavily impacted by major sanitary restrictions aimed at limiting community spread. Faced with this unprecedented crisis and a context of great uncertainty, Mr. Le Brun, master-franchisee in charge of three Pita Pit restaurants in France, had to adapt his practices to ensure the sustainability and development of his network.

Primary domain :  Management  - SME management
Secondary domain :  Marketing  - Sales
Sectors :  Accommodation and Food Services
Type :  Traditional case (Decision-making case)
Event location :  France
Year of start of the event :  2020
Year the event ended :  Not available
Business size :  Small- and medium-sized