Quand les relations entre collègues deviennent du harcèlement…

Case number : 9 30 2021 001
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 19, No. 1
Author :  Anne Bourhis
Date :  2021-02-02
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Nathalie Kruger, préposée au service aux consommateurs dans le centre d’appels d’une compagnie d’assurance, se plaint d’être victime de harcèlement psychologique. La vice-présidente aux ressources humaines mène une enquête qui révèle un climat de travail malsain : alors que Mme Kruger se dit victime de harcèlement, son supérieur immédiat rejette la faute sur l’employée qui observe constamment les faits et gestes de ses collègues, dénonce les erreurs de ces derniers et accorde une importance démesurée à des faits banals.

Teaching objectives
  • Aborder les questions de droit relatives au harcèlement psychologique
  • Reconnaître ce qui relève, ou non, du harcèlement psychologique
  • Évaluer les éléments de preuve et les témoignages dans une enquête pour harcèlement
  • Cerner les caractéristiques d’un employé difficile
  • Traiter de l’évaluation de performance, y compris les attitudes
  • Discuter du plan d’intervention pour redresser un comportement
Primary domain :  Human resources  - Conflict management
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Banking and financial services
Type of document :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Canada
Year of start of the event :  Not available
Year the event ended :  Not available
Business size :  Large enterprise
Concepts et théories en lien avec le cas
  • Harcèlement psychologique
  • Climat de travail sain
  • Employé difficile

Harassment in the Workplace

Case number : 9 30 2021 001
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 19, No. 1
Author : 
Date :  2021-02-02
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Only the abstract is available in English.

After Nathalie Kruger, a consumer service agent in an insurance company’s call centre, complained of psychological harassment, the vice-president of human resources carried out an investigation that revealed an unhealthy work environment. While Ms. Kruger said she was being harassed, her immediate supervisor blamed her, saying that she spent all her time spying on her colleagues, denouncing their mistakes, and nit-picking over trivial facts.

Primary domain :  Human resources  - Conflict management
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Banking and financial services
Type :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Canada
Year of start of the event :  Not available
Year the event ended :  Not available
Business size :  Large enterprise