Apprendre la générosité : démystifier la campagne de financement participatif

Case number : 9 40 2020 004
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 18, No. 3
Date :  2020-08-31
Teaching notes included :  Yes
Abstract

En juin 2016, Tangente, un acteur majeur de la danse contemporaine à Montréal, propose à des artistes de se former au financement participatif en vue d’ajouter une corde à leur arc et de diversifier leurs sources de financement. Le cas relate l’expérience de la jeune chorégraphe Natacha Filiatrault dans sa quête d’un appui financier pour deux œuvres : Pavlov et Stanford. On y démystifie le travail qui sous-tend une campagne de financement participatif, un outil à la mode et souvent perçu comme une solution magique.

Teaching objectives
  • Analyser le contexte organisationnel (industries culturelles vs organismes des arts de la scène).
  • Évaluer la manière dont le contexte organisationnel influe sur la stratégie et les résultats d’une campagne de financement participatif.
  • Reconnaître les sources de motivation des donateurs dans le contexte des plateformes et y répondre adéquatement.
  • Cerner les facteurs de succès ou d’échec d’une telle campagne.
Primary domain :  Management  - Arts management
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Arts, entertainment and recreation, Culture
Type of document :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Montréal, QC
Year of start of the event :  2016
Year the event ended :  Not available
Business size :  Small- and medium-sized
Concepts et théories en lien avec le cas
  • Financement participatif
  • Philanthropie

Learning Generosity: Taking the Mystery out of a Crowdfunding Campaign

Case number : 9 40 2020 004
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 18, No. 3
Author : 
Date :  2020-08-31
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Only the abstract is available in English.

In June 2016, Tangente, a major player in Montreal’s contemporary dance scene, invited artists to train in crowdfunding to add a new tool to their arsenal and diversify their funding sources. The case recounts the experience of young choreographer Natacha Filiatrault in her quest for financial support for two works: Pavlov and Stanford. It demystifies the work that goes into a crowdfunding campaign, a popular tool often seen as a silver bullet.

Primary domain :  Management  - Arts management
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Arts, entertainment and recreation, Culture
Type :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Montréal, QC
Year of start of the event :  2016
Year the event ended :  Not available
Business size :  Small- and medium-sized