Soigner l’humour au Centre hospitalier de l’Université de Montréal (CHUM)

Case number : 9 30 2025 002
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 23, No. 2
Date :  2025-04-04
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Au printemps 2022, le Centre hospitalier de l’Université de Montréal (CHUM) a confié à l’équipe de développement organisationnel de sa Direction des ressources humaines et des affaires juridiques un mandat exploratoire visant à promouvoir la santé et le bien-être des patients tout en améliorant les modes d’intervention en santé. Sarah, stagiaire au sein de cette équipe, a participé à cette initiative dont l’objectif était d’introduire l’humour comme pratique organisationnelle au bénéfice des patients. Ce cas traite des différents types d’humour, des pratiques en ressources humaines (RH) associées, du développement d’un portfolio de compétences ainsi que des dimensions éthiques liées à l’utilisation de l’humour.

Teaching objectives
  • Distinguer les différents types d’humour observés dans le cas
  • Évaluer les effets de l’humour sur le bien-être des professionnels et des patients
  • Explorer le portfolio de compétences associées à l’humour
  • Développer une approche éthique de l’humour. Déterminer les pratiques RH favorables à l’intégration de l’humour
Primary domain :  Human resources
Secondary domain :  Management
Sectors :  Healthcare
Type of document :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Canada
Year of start of the event :  2022
Year the event ended :  Not available
Business size :  Large enterprise

Taking Care of Humour at the Centre hospitalier de l’Université de Montréal (CHUM)

Case number : 9 30 2025 002
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 23, No. 2
Author : 
Date :  2025-04-04
Teaching notes included :  Yes
Abstract

In the spring of 2022, the Centre hospitalier de l’Université de Montréal (CHUM) entrusted the organizational development team of its Human Resources and Legal Department with an exploratory mandate to promote the health and well-being of patients while improving health intervention methods. Sarah, a trainee in this team, took part in the initiative, the aim of which was to introduce humour as an organizational practice for the benefit of patients. This case looks at the different types of humour, the associated human resources (HR) practices, the development of a skills portfolio, and the ethical dimensions associated with the use of humour.

Primary domain :  Human resources
Secondary domain :  Management
Sectors :  Healthcare
Type :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Canada
Year of start of the event :  2022
Year the event ended :  Not available
Business size :  Large enterprise