Fermer
Loading
Fermer

Fermer
You consult a document to analyse its content and determine whether it is useful for your teaching purposes. You order a document to use it in class. Note that the use of certain cases is subject to charges. These cases are easily identified by our business partners’ logos. When you want to use one of these cases in an educational context, you are redirected to the trading partner with which you will carry out the transaction.

Une évaluation qui tourne mal chez Distribution Laporte

A Performance Review Goes Wrong at Laporte Distribution

Case 9 30 2022 001
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 20, No. 1
Author : 
Languages : 
  • French,
  • Habileté de direction,
  • Relation supérieur-subordonné,
  • Exercice de l'autorité,
  • Style de gestion,
  • Habileté de communication
  • Leadership skills,
  • Superior-subordinate relationship,
  • Exercise of authority,
  • Management style,
  • Communication skills
Year of production : 
2022
Registration date : 
2022-01-31
Teaching notes included : 
Yes

Le cas fait le récit des débuts de Karine, une jeune détentrice d’un BAA, en tant que gestionnaire d’une équipe de ventes. Cette première expérience ne va pas sans accroc, alors que la protagoniste en est à ses premières armes, tentant de trouver un style de gestion souple et empathique, tout en exerçant son autorité en dépit de son inexpérience. Elle aura maille à partir avec un employé en opposition avec l’autorité et, qui plus est, proche de la direction du syndicat.

Only the abstract is available in English.

This case recounts the experience of Karine, a recent BAA graduate who lands a job as head of a sales team. Determined to make good, the inexperienced young woman seeks to exercise her authority with a flexible, empathetic management style. But Karine runs afoul of an employee who not only has an authority problem but has close ties with the union leadership.

Primary domain : 
Human resources  - Conflict management
Secondary domain : 
Management  - Management skills
Sectors : 
  • Consumer goods
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Descriptive or analytical case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public but masked/anonymised
Event location : 
Canada
Year of start of the event : 
2017
Year the event ended : 
Not available
Business size : 
Small- and medium-sized
Objectifs pédagogiques
  • Évaluer les habiletés d’exercice de l’autorité et de communication
  • Développer sa capacité réflexive en contexte de direction de personnes
  • Analyser les personnalités impulsives et compulsives, ainsi que la relation avec son propre style de gestion 
  • Mettre en œuvre un encadrement du rôle de gestionnaire.