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Gardens Without Borders: Creating Corporate-Social Enterprise Collaborations for Sustainability

Jardins sans frontières : développement durable et collaborations entre entreprises sociales et conventionnelles

Case 9 100 2018 001
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 16, No. 2
Languages : 
  • French,
  • English
  • Social enterprise,
  • Corporate social responsibility,
  • Collaborations,
  • Sustainability,
  • Permaculture
  • Entreprise sociale,
  • Responsabilité sociale des entreprises,
  • Collaboration,
  • Développement durable,
  • Permaculture
Year of production : 
2018
Registration date : 
2018-06-27
Teaching notes included : 
Yes

The case examines a social enterprise that is at a turning point in its development. After a successful start-up phase, Gardens Without Borders (GWB) aspires to achieve long-term financial viability. The case describes various projects carried out by GWB to promote sustainable agriculture around the world before addressing the challenge it now faces: achieving financial sustainability by collaborating with the private sector. Specifically, GWB wishes to develop customizable proposals for partnerships with two corporations known for their commitment to corporate social responsibility. By studying this case, students are expected to gain an in-depth understanding of real-life challenges faced by social enterprise start-ups and develop strategic decision-making capabilities for creating corporate-social enterprise collaborations for sustainability.

« Jardins sans frontières : développement durable et collaborations entre entreprises sociales et conventionnelles » examine une entreprise sociale à la croisée des chemins quant à son développement. Après une phase de démarrage réussie, Jardins sans frontières (JSF) aspire à la viabilité financière. Le cas décrit les divers projets menés par JSF pour la promotion d’une agriculture écologique dans le monde entier avant qu’elle ne doive relever le défi actuel : assurer sa viabilité financière en collaborant avec le secteur privé. Plus précisément, JSF souhaite formuler des propositions modulables de partenariats avec deux sociétés reconnues pour leur engagement en matière de responsabilité sociale des entreprises. Grâce à ce cas, les étudiants devraient acquérir une compréhension approfondie des défis qu’affrontent les entreprises sociales en démarrage, ainsi que des capacités décisionnelles stratégiques pour créer des collaborations entre entreprises sociales et conventionnelles qui favorisent le développement durable.

Primary domain : 
Business ethics  - Sustainable development
Secondary domain : 
Not available
Sectors : 
  • Agriculture, forestry, fishing and hunting
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Decision-making case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public wherein the identity of the company/person is disclosed
Event location : 
Montréal, QC, Canada
Year of start of the event : 
2011
Year the event ended : 
Not available
Business size : 
Micro-enterprise

Social enterprise management

Gestion d’entreprises sociales

  • Understand the importance of corporate-social enterprise partnerships and collaborations for sustainability by adopting the perspectives of both a social enterprise and a corporation
  • Develop a proposal for corporate-social enterprise partnerships with the goal of creating shared value for sustainability
  • Develop a collaboration proposal to be customized according to the specific needs and strategies of potential partners
  • Evaluate collaboration proposals considering criteria for identifying and choosing appropriate partners for corporate-social enterprise collaborations
  • Understand the conceptual, relational, and action-driven work required for successful collaborations for sustainability.
  • Grâce à l’adoption d’optiques différentes, celles d’entreprises de type conventionnel et de type social, comprendre l’importance pour le développement durable de partenariats qui conjuguent les préceptes d’affaires et ceux d’une entreprise sociale.
  • Élaborer une proposition de partenariat entre entreprises de type social et de type conventionnel dans le but de créer une valeur partagée favorisant la viabilité.
  • Proposer une formule de collaboration à moduler en fonction des besoins et stratégies spécifiques des partenaires potentiels.
  • Évaluer les propositions de collaborations interentreprises à vocation sociale selon les critères d’identification et de choix des partenaires appropriés.
  • Comprendre le travail conceptuel, relationnel et axé sur l’action requis pour des collaborations fructueuses quant au développement durable.
  • Creating shared value (Porter and Kramer, 2011)
  • Partnerships for learning (London and Rondinelli, 2003)
  • Collaborating for systemic change (Senge et al., 2007)
  • Création de valeur partagée (Porter et Kramer, 2011);
  • Partenariats pour l’apprentissage (London et Rondinelli, 2003);
  • Collaborations liées au développent durable (Senge et al., 2007)