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Groupe Park Avenue: Growth and Transitions

Groupe Park Avenue : croissance et transitions

Case 9 40 2016 004
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 14, No. 2
Languages : 
  • French,
  • English
  • Automobile dealerships,
  • Succession,
  • Growth strategy,
  • Family business,
  • Distribution business,
  • Family influence on strategy
  • Concessionnaires d’automobiles,
  • Successions,
  • Stratégie de croissance,
  • Entreprise familiale,
  • Entreprise de distribution,
  • Influence de la famille sur la stratégie
Year of production : 
2015
Registration date : 
2016-04-07
Teaching notes included : 
Yes

Groupe Park Avenue (GPA) owns a large group of automotive dealers in Montreal, Canada. The business’s origins go back to Norm D. Hébert, who purchased an underperforming Chevrolet dealer on Park Avenue in downtown Montreal in 1959. His son Norman Jr. joined GPA in 1980, when it was still a single dealership. Now, thirty-five years later, GPA owns 20 car dealerships and must adapt to an ever-evolving landscape. Historically “mom and pop” shops, dealerships are increasingly acquired by regional dealer groups such as GPA and by public companies. Indeed, AutoCanada, a Canadian public company, has just purchased a BMW and a MINI dealer in the Montreal market, the first time a consolidator has stepped onto GPA’s home turf. Meanwhile, GPA is also changing, with Norman Jr.’s son having recently joined the business. This case, which centres on the interaction between enterprise growth and family ownership, examines the strategic challenges and ownership transition issues facing GPA.

Groupe Park Avenue (GPA) est propriétaire d’un important groupe de concessionnaires automobiles à Montréal, au Canada. L’histoire de l’entreprise débute en 1959, l’année où Norm D. Hébert achète un concessionnaire Chevrolet sous-performant sur l’avenue du Parc dans le centre-ville de Montréal. Son fils Norman Jr rejoint GPA en 1980, alors que l’entreprise est encore un concessionnaire unique. Aujourd’hui, trente-cinq ans plus tard, GPA possède 20 concessionnaires automobiles et doit s’adapter à un paysage en constante évolution. Des concessionnaires automobiles, qui historiquement étaient de petits commerces familiaux, se font de plus en plus acheter par des groupes régionaux comme GPA et par des sociétés faisant appel public à l’épargne. En effet, AutoCanada, une société ouverte canadienne, vient d’acquérir deux concessionnaires à Montréal, l’un BMW, l’autre MINI. C’est la première fois qu’un consolidateur vient jouer dans les plates-bandes de GPA. Pendant ce temps, l’entreprise évolue aussi : le fils de Norman Jr s’est récemment joint à GPA. Ce cas porte sur le rapport entre la croissance d’une entreprise et le fait qu’elle appartienne à une famille. Il examine les défis stratégiques et les enjeux de passation auxquelles est confronté GPA.

Primary domain : 
Management  - Strategy
Secondary domain : 
Not available
Sectors : 
  • Consumer goods
Source : 
HEC Montréal
Type : 
Traditional case (Decision-making case)
Type of data used in the production of the case : 
Factual data that is not public wherein the identity of the company/person is disclosed
Event location : 
Montreal, QC, Canada
Year of start of the event : 
1959
Year the event ended : 
2014
Business size : 
Medium-sized enterprise

This case centres on the interaction between enterprise growth and family ownership.

Ce cas porte sur le rapport entre la croissance d’une entreprise et le fait qu’elle appartienne à une famille.

  • Debate the importance of growth for an enterprise; examine potential avenues to build additional value by examining how value has been built over GPA’s history.
  • Understand the influence of family ownership on the strategic growth goals of an enterprise.
  • Understand potential ways the value created in a family business can be distributed among the family leadership group, including those who don’t actively participate in the management of the business.
  • Understand how the capital base of a company is influenced by transitions, as the equity is often divided, and how this in turn can impact the growth potential of a family business.
  • Learn how a successful inter-generational transfer can occur by examining both the previous and the pending transition and how maintaining control is a major factor in the growth of multi-generational businesses.
  • Débattre de l’importance de la croissance d’entreprise; explorer les possibilités d’obtention de plus-value en étudiant comment GPA a cumulé de la valeur au fil des ans.
  • Comprendre comment le fait qu’une entreprise appartienne à une famille influe sur ses objectifs stratégiques de croissance.
  • Comprendre comment la valeur cumulée par une entreprise familiale peut être répartie entre les dirigeants familiaux, y compris ceux qui ne participent pas activement à la gestion de l’entreprise.
  • Comprendre comment les transitions influencent l’assise financière d’une entreprise, puisque l’équité est souvent divisée, et comment ceci peut à son tour affecter la croissance éventuelle d’une entreprise familiale.
  • Voir comment on peut réussir un transfert intergénérationnel grâce à l’étude de la transition précédente et celle qui est en cours, ainsi que l’importance du maintien du pouvoir décisionnel, facteur clé dans la croissance d’entreprises sur plusieurs générations.
Concepts and theories related to the case
  • Basic strategy concepts
  • Financial ratios and financing acquisitions
  • Governance, control and transition in family enterprises