Coup de théâtre : Duceppe se réinvente grâce à la pandémie !

Case number : 9 40 2024 016
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 22, No. 5
Date :  2024-11-29
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Le cas relate les effets transformateurs de la pandémie sur le théâtre Duceppe, une organisation culturelle montréalaise. Le curseur temporel coïncide avec le cinquantième anniversaire de l’organisation en 2023, après la crise. Le théâtre avait déjà amorcé un virage en changeant de direction artistique (2017) et de direction générale (2018) : d’institution jugée « poussiéreuse », la compagnie se repositionne comme « un théâtre rassembleur qui prend le pouls de la société et en expose les enjeux importants ». La pandémie survient en 2020 et fournit l’occasion d’expérimenter de nouvelles activités et de tisser de nouveaux partenariats. Face aux pratiques qui émergent pendant la crise et aux nouvelles alliances du secteur, le théâtre doit déterminer ce qu’il faut pérenniser et en comprendre les effets sur son modèle d’affaires.

Teaching objectives
  • Comprendre les enjeux du milieu du théâtre (dans le cas présent, à Montréal)
  • Analyser l’environnement et comprendre les facteurs clés de succès du secteur
  • Être capable de faire le diagnostic stratégique d’une organisation culturelle (positionnement, programmation artistique, financement, mode de fonctionnement)
  • Établir le lien entre équipe de direction et stratégie
  • Analyser les effets de la gestion d’une crise sanitaire sur une organisation culturelle, notamment quant aux opportunités d’innover
  • Analyser le canevas de modèle d’affaires (BMC) d’une organisation artistique et son évolution.
Primary domain :  Management  - Strategy
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Arts, entertainment and recreation, Culture
Type of document :  Traditional case (Decision-making case)
Event location :  Canada
Year of start of the event :  2023
Year the event ended :  Not available
Business size :  Small- and medium-sized

Coup de Théâtre: Duceppe Reinvents Itself Thanks to the Pandemic!

Case number : 9 40 2024 016
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 22, No. 5
Author : 
Date :  2024-11-29
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Only the abstract is available in English.

The case describes the transformative effects of the pandemic on the Duceppe Theatre, a cultural organization based in Montreal. The timeframe coincides with the organization’s fiftieth anniversary in 2023, after the crisis. The theatre had already initiated a change of direction by changing its artistic direction (2017) and general management (2018). From an antiquated institution, the company repositioned itself as ‘a unifying force that takes the pulse of society and exposes important issues’. The pandemic that struck in 2020 provided an opportunity to experiment with new activities and forge new partnerships. Faced with the practices that emerged during the crisis and the new alliances in the sector, the theatre had to determine what was sustainable and understand the implications for its business model.

Primary domain :  Management  - Strategy
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Arts, entertainment and recreation, Culture
Type :  Traditional case (Decision-making case)
Event location :  Canada
Year of start of the event :  2023
Year the event ended :  Not available
Business size :  Small- and medium-sized