La formation de la filière de biométhanisation à Saint-Hyacinthe (2001-2020)

Case number : 9 40 2024 014
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 22, No. 4
Date :  2024-09-03
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Ce cas retrace les trois phases du processus de formation d’une filière reconnue comme pionnière de la biométhanisation dans la région de Saint-Hyacinthe sur deux décennies. Si, au début des années 2020, Saint-Hyacinthe est reconnue comme telle au Québec, le processus de formation de sa filière aura requis l’apport de nombreux individus au cours de longues années, ainsi que celui des réseaux qu’ils ont établis.

Teaching objectives
  • Développer des compétences d’analyse du comportement des acteurs dans la formation d’un réseau en appliquant le cadre de la théorie de l’acteur-réseau.
  • Se familiariser avec les spécificités d’enjeux environnementaux locaux (gestion des matières résiduelles) et de leur contexte réglementaire et technologique.
  • Analyser la formation de réseaux d’acteurs en lien avec les enjeux environnementaux, sociaux et économiques locaux.
  • Prendre en compte différents regards sur la transition vers une économie circulaire.
Primary domain :  Management  - Strategy
Secondary domain :  Logistics and operations management
Sectors :  Energy and raw materials
Type of document :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Canada
Year of start of the event :  2001
Year the event ended :  2020
Business size :  Variable

Developing the Biomethane Sector in Saint-Hyacinthe, Quebec (2001-2020)

Case number : 9 40 2024 014
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 22, No. 4
Date :  2024-09-03
Teaching notes included :  Yes
Abstract

This case study traces the three phases of the development of an industry recognized as a pioneer in biomethane in the Saint-Hyacinthe region over two decades. If Saint-Hyacinthe was recognized as such in Quebec in the early 2020s, the emergence of its industry required the contribution of many individuals over many years, as well as that of the networks they created.

Teaching objectives
  • Develop skills in analyzing the behaviour of actors in forming a network using the framework of Actor-Network Theory.
  • Become familiar with the specifics of local environmental issues (waste management) and their regulatory and technological context.
  • Analyze the formation of stakeholder networks in relation to local environmental, social, and economic issues.
  • Consider different perspectives on the transition to a circular economy.
Primary domain :  Management  - Strategy
Secondary domain :  Logistics and operations management
Sectors :  Energy and raw materials
Type :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Canada
Year of start of the event :  2001
Year the event ended :  2020
Business size :  Variable