L’intelligence artificielle responsable au service de la prévision de la demande : la mise en place d’une solution d’IA chez Tel-jeunes (A et B)

Case number : 9 100 2024 006A-B
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 22, No. 3
Date :  2024-08-15
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Tel-jeunes, un organisme à but non lucratif (OBNL) québécois spécialisé dans l’intervention psy-chosociale pour les adolescents, entreprend d’optimiser ses capacités de prévision de la main-d’œuvre à l’aide de l’intelligence artificielle (IA). Face à des défis tels que la pandémie, la pénurie de talents et des contraintes financières, Tel-jeunes collabore avec l’entreprise Solution BI pour développer une solution d’IA adaptée à ses besoins et alignée sur ses valeurs sociales.

Teaching objectives

Après avoir lu et analysé le cas, les étudiants seront plus à même :

  • d’expliquer et d’évaluer la pertinence d’une solution basée sur l’IA pour résoudre des défis de prévision de la demande pour un OBNL;
  • d’analyser une étude de cas réel sous l’angle des 10 principes de l’IA responsable selon la Déclaration de Montréal ;
  • de comprendre les dimensions éthiques du développement d’une IA, en se concentrant sur le processus de mise en œuvre de l’IA d’une manière responsable.
Primary domain :  Business ethics
Secondary domain :  Information technology
Sectors :  Other Services (except Public Administration)
Type of document :  Traditional case (Decision-making case)
Event location :  Canada
Year of start of the event :  2020
Year the event ended :  Not available
Business size :  Small- and medium-sized

Responsible Artificial Intelligence for Demand Forecasting: The Implementation of an AI Solution at Tel-jeunes

Case number : 9 100 2024 006A-B
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 22, No. 3
Author : 
Date :  2024-08-15
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Only the abstract is available in English.

Tel-jeunes, a Quebec-based non-profit organization (NPO) specializing in psychosocial intervention for adolescents, set out to optimize its workforce forecasting capabilities using artificial intelligence (AI). Faced with challenges such as the pandemic, personnel shortages, and financial constraints, Tel-jeunes worked with Solution BI to develop an AI solution tailored to its needs and aligned with its social values.

Primary domain :  Business ethics
Secondary domain :  Information technology
Sectors :  Other Services (except Public Administration)
Type :  Traditional case (Decision-making case)
Event location :  Canada
Year of start of the event :  2020
Year the event ended :  Not available
Business size :  Small- and medium-sized