LES BOUCHONS : une aventure entrepreneuriale

Case number : 9 40 2022 003
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 20, No. 1
Date :  2022-02-24
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Le cas suit le parcours entrepreneurial de Nicolas et Xavier, deux étudiants qui s’associent pour fonder LES BOUCHONS, entreprise qui vise à offrir des conseils aux consommateurs de vin. Il aborde les approches basées sur la pensée design (design thinking) et le lean start-up.

Teaching objectives

À l’issue de l’analyse, les étudiants seront en mesure :

  • de décrire le processus entrepreneurial ;
  • d’expliquer les approches du design thinking et du lean start-up ainsi que leurs apports dans la formalisation du projet entrepreneurial ;
  • d’élaborer des fiches personae et de mieux circonscrire les profils ainsi que les besoins des clients potentiels ;
  • d’utiliser les canevas de la proposition de valeur et du modèle d’affaires ;
  • de défendre un projet entrepreneurial auprès de différentes parties prenantes.
Primary domain :  Management  - Entrepreneurship
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Consumer goods
Type of document :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Canada
Year of start of the event :  2016
Year the event ended :  2018
Business size :  Very small business

LES BOUCHONS: An Entrepreneurial Adventure

Case number : 9 40 2022 003
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 20, No. 1
Author : 
Date :  2022-02-24
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Only the abstract is available in English.

The case follows the entrepreneurial journey of Nicolas and Xavier, two students who join forces to found LES BOUCHONS, a company that aims to offer advice to wine consumers. It touches on approaches based on design thinking and lean start-up.

Primary domain :  Management  - Entrepreneurship
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Consumer goods
Type :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Canada
Year of start of the event :  2016
Year the event ended :  2018
Business size :  Very small business