Une évaluation qui tourne mal chez Distribution Laporte

Case number : 9 30 2022 001
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 20, No. 1
Author :  Marc D. Lachapelle
Date :  2022-01-31
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Le cas fait le récit des débuts de Karine, une jeune détentrice d’un BAA, en tant que gestionnaire d’une équipe de ventes. Cette première expérience ne va pas sans accroc, alors que la protagoniste en est à ses premières armes, tentant de trouver un style de gestion souple et empathique, tout en exerçant son autorité en dépit de son inexpérience. Elle aura maille à partir avec un employé en opposition avec l’autorité et, qui plus est, proche de la direction du syndicat.

Teaching objectives
  • Évaluer les habiletés d’exercice de l’autorité et de communication
  • Développer sa capacité réflexive en contexte de direction de personnes
  • Analyser les personnalités impulsives et compulsives, ainsi que la relation avec son propre style de gestion 
  • Mettre en œuvre un encadrement du rôle de gestionnaire.
Primary domain :  Human resources  - Conflict management
Secondary domain :  Management  - Management skills
Sectors :  Consumer goods
Type of document :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Canada
Year of start of the event :  2017
Year the event ended :  Not available
Business size :  Small- and medium-sized

A Performance Review Goes Wrong at Laporte Distribution

Case number : 9 30 2022 001
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 20, No. 1
Author : 
Date :  2022-01-31
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Only the abstract is available in English.

This case recounts the experience of Karine, a recent BAA graduate who lands a job as head of a sales team. Determined to make good, the inexperienced young woman seeks to exercise her authority with a flexible, empathetic management style. But Karine runs afoul of an employee who not only has an authority problem but has close ties with the union leadership.

Primary domain :  Human resources  - Conflict management
Secondary domain :  Management  - Management skills
Sectors :  Consumer goods
Type :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Canada
Year of start of the event :  2017
Year the event ended :  Not available
Business size :  Small- and medium-sized