Festival d’Aix-en-Provence : Faire vivre l’opéra, un art qui donne sens au monde! (Le)

Case number : 9 40 2021 006
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 19, No. 2
Date :  2021-04-16
Teaching notes included :  Yes
Abstract

En 2018, après dix ans à la direction du Festival International d’Art Lyrique d’Aix-en-Provence, Bernard Foccroulle en confie les rênes à Pierre Audi. Il laisse un Festival distinctif dans le paysage mondial. En plus d’avoir un positionnement artistique singulier, le Festival est reconnu pour sa politique d’accessibilité et de diversification des publics. Il se distingue aussi par son ancrage local et méditerranéen. Au-delà des objectifs artistiques et économiques qui orientent généralement ce type d’organisation, le Festival intègre aussi des objectifs sociétaux. Ce cas se déroule quelques mois avant la passation de pouvoir.

Teaching objectives
  • Cerner et comprendre les enjeux d’un festival
  • Développer des compétences pour élaborer un diagnostic stratégique qui souligne les dimensions internes et externes de l’analyse (concurrence, ressources et compétences, mode de fonctionnement, etc.)
  • Distinguer et explorer des pistes de solutions stratégiques possibles en exploitant les informations disponibles et en identifiant celles qu’il faut obtenir
  • Analyser une situation de succession et déterminer les conditions pour qu’elle soit réussie
Primary domain :  Management  - Leadership
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Information and cultural industries, Culture, Arts, entertainment and recreation
Type of document :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  France
Year of start of the event :  2007
Year the event ended :  2018
Business size :  Variable
Concepts et théories en lien avec le cas
  • Diagnostic stratégique (concurrence, positionnement, ressources et compétences, avantage concurrentiel, analyse des parties prenantes)
  • Organisation hybride
  • Orientations stratégiques
  • Évaluation de stratégies (pertinence, acceptabilité, faisabilité)
  • Gestion de la succession

Festival d’Aix-en-Provence: Making Opera a Living Art Form Giving Meaning to the World!

Case number : 9 40 2021 006
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 19, No. 2
Date :  2021-04-16
Teaching notes included :  Yes
Abstract

In 2018, after ten years at the helm of the Festival Aix-en-Provence, Bernard Foccroulle had passed the reins to Pierre Audi, leaving behind him a uniquely positioned festival with a distinctive artistic vision renowned for its policy of accessibility and audience diversification. It was also distinguished by being firmly anchored both in its region and in the Mediterranean. In addition to the artistic and economic objectives that generally characterize such organizations, the Festival also had societal objectives. This case unfolds a few months before the passing of the torch.

Teaching objectives
  • Determine and understand the challenges facing festivals
  • Develop the ability to establish a strategic diagnosis highlighting the internal and external dimensions of the analysis (competition, resources and capabilities, mode of operation, etc.);
  • Identify and explore strategic solutions using the available information and identify the necessary data
  • Analyze a succession situation and the conditions required for it to be successful
Primary domain :  Management  - Leadership
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Information and cultural industries, Culture, Arts, entertainment and recreation
Type :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  France
Year of start of the event :  2007
Year the event ended :  2018
Business size :  Variable