Vol 92 de la British Midland (A et B) (Le)

Case number : 9 40 2021 003A-B
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 19, No. 1
    IJCSM Best Case Award
Date :  2021-02-11
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Ce cas en deux parties décrit les circonstances entourant l’écrasement d’un avion à la fin des années 80 en Angleterre. La partie A s’appuie sur les faits tels qu’ils se sont déroulés dans le cockpit et établis par l’analyse de la boite noire récupérée après la catastrophe. La partie B propose de revisiter l’accident en tenant compte d’éléments supplémentaires. Présentée sous forme de bande dessinée, celle-ci montre les personnes, leurs interactions, et les espaces physiques et matériels dans lesquels l’action se déroule.

Teaching objectives
  • Reconnaître les biais d’ordre cognitif dans une situation de prise de décision
  • Reconnaître la place des émotions dans une prise de décision
  • Appréhender les conditions préalables à la prise de décision
  • Relever les rôles et les actions des acteurs les menant à une mauvaise décision
  • Proposer des recommandations en matière de gestion pour améliorer la prise de décision.
Primary domain :  Management  - Management skills
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Transportation and warehousing
Type of document :  Brief case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Angleterre
Year of start of the event :  1989
Year the event ended :  1989
Business size :  Small- and medium-sized
Concepts et théories en lien avec le cas

La prise de décision


British Midland Flight 92 (A and B)

Case number : 9 40 2021 003A-B
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 19, No. 1
    IJCSM Best Case Award
Date :  2021-02-11
Teaching notes included :  Yes
Abstract

This two-part case describes the circumstances surrounding a 1989 plane crash in central England. Part A describes what happened in the cockpit as determined by the analysis of the flight data recorder and cockpit voice recorder (black boxes). Part B presents the same events, with added detail, in the form of a comic book depicting the people involved (pilots, passengers, and cabin crew), the physical space they occupied, and their actions and reactions to the unfolding disaster.

Teaching objectives
  • Recognize cognitive biases in decision-making situations
  • Recognize the role of emotions in decision making
  • Understand the pre-conditions for decision making
  • Identify the roles and actions of players causing them to make poor decisions
  • Recommend ways managers can improve their decision-making ability.
Primary domain :  Management  - Management skills
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Transportation and warehousing
Type :  Brief case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Angleterre
Year of start of the event :  1989
Year the event ended :  1989
Business size :  Small- and medium-sized
Concepts et théories en lien avec le cas

Decision making