Ligue nationale de hockey (LNH) (La)

Case number : 9 40 2020 003
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 18, No. 2
Date :  2020-06-15
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Ce cas brosse un large portrait de la situation de la Ligue nationale de hockey (LNH), le circuit de hockey professionnel le plus prestigieux au monde. Il présente son historique et met en lumière des faits inhérents au secteur du sport professionnel en Amérique du Nord. Il s’intéresse aussi à la proposition de valeur de la ligue, à ses sources de revenus et à ses principales dépenses. Enfin, il s’attarde aux forces et aux faiblesses du modèle d’affaires du circuit et s’interroge sur l’avenir.

Teaching objectives
  • Se familiariser avec le Business Model Canvas
  • S’initier à la notion de modèle d’affaires pour les grandes ligues professionnelles;
  • Établir le positionnement de la LNH dans le large domaine du sport professionnel en Amérique du Nord
  • Recenser les principales variables de la proposition de valeur de la LNH
  • Déterminer les éléments inhérents à la génération des revenus et des coûts dans le modèle d’affaires de la LNH
  • Dégager des pistes de croissance pour la LNH dans les années à venir.
Primary domain :  Management  - Strategy
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Arts, entertainment and recreation
Type of document :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Canada et États-Unis
Year of start of the event :  1917
Year the event ended :  2020
Business size :  Large enterprise
Concepts et théories en lien avec le cas

Business model canvas


National Hockey League (NHL) (The)

Case number : 9 40 2020 003
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 18, No. 2
Date :  2020-06-15
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Only the abstract is available in English.

This case profiles the National Hockey League (NHL), the most prestigious professional hockey league in the world. It presents the league’s history, highlighting facts inherent to professional sports in North America. It also examines the NHL’s value proposition, sources of revenue, and major expenses. Finally, it looks at the strengths and weaknesses of the league’s business model, speculating about the future.

Primary domain :  Management  - Strategy
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Arts, entertainment and recreation
Type :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Canada et États-Unis
Year of start of the event :  1917
Year the event ended :  2020
Business size :  Large enterprise