PlayPumps : la solution au manque d’eau en Afrique, un jeu d’enfant? (A et B)

Case number : 9 100 2018 003A-B
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 16, No. 3
Date :  2018-09-07
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Ce cas en deux parties examine le projet PlayPumps, qui vise à résoudre les problèmes d’eau en Afrique australe de façon innovante. La partie A décrit d’abord le système PlayPumps, une pompe à eau actionnée par un manège que les enfants font tourner en s’amusant. Elle relate ensuite l’enthousiasme des médias, des philanthropes et des organisations internationales qui souhaitent soutenir l’initiative, ce qui promeut son expansion rapide en Afrique du Sud et dans d’autres pays. La partie B présente les conséquences imprévues de l’implantation du projet et de sa croissance, les défis qui en découlent et la suite des événements. À l’aide de ce cas, les étudiants devraient acquérir une compréhension approfondie des défis réels qu’affrontent les entrepreneurs sociaux qui s’efforcent d’assurer à leurs activités un effet positif. Les étudiants verront les limites des approches dominantes de l’entrepreneuriat social dans la recherche et la pratique existantes, en observant comment l’innovation guidée par la mission peut, par inadvertance, entraîner des retombées négatives pour les bénéficiaires cibles – en particulier dans le cas d’une croissance rapide.

Teaching objectives
  • Comprendre les défis réels qu’affrontent les entrepreneurs sociaux qui s’emploient à assurer un impact social positif;
  • Concevoir une grille critique nuancée selon laquelle évaluer les résultats de l’entrepreneuriat social;
  • Comprendre la pertinence d’intégrer la perspective des bénéficiaires cibles dans la conception des produits et services de l’entrepreneuriat social;
  • Évaluer de façon critique les cadres de la recherche en entrepreneuriat social (par ex., les cinq dimensions de l’entrepreneuriat social, les stratégies pour accroître l’impact social) et reconnaître qu’une mission sociale n’en garantit pas l’effet positif.
Primary domain :  Business ethics  - Corporate social responsibility
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Utilities
Type of document :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Africa
Year of start of the event :  1994
Year the event ended :  Not available
Business size :  Medium-sized enterprise
Concepts et théories en lien avec le cas
  • Responsabilité sociale des entreprises;
  • Développement durable;
  • Éthique des affaires

PlayPumps: A Playful Solution to Africa’s Water Problem? (A and B)

Case number : 9 100 2018 003A-B
Case published in the International Journal of Case Studies in Management, Vol. 16, No. 3
Date :  2018-09-07
Teaching notes included :  Yes
Abstract

This two-part case examines the PlayPumps project, which aimed to provide an innovative solution to water problems in southern Africa. Part A begins with an overview of the PlayPump, a merry-go-round attached to a water pump powered by children’s play. It then describes the excitement of the media, philanthropists, and international organizations wishing to support the initiative, promoting its rapid expansion in South Africa and other countries. Part B presents the challenges and unanticipated consequences of implementing and scaling up the project and what happened next. By studying this case, students are expected to gain an in-depth understanding of the real-life challenges facing social entrepreneurs working to ensure a positive social impact. Students will see the limits of dominant approaches to social entrepreneurship in existing research and practice, observing how mission-driven innovation can inadvertently create a negative social impact on target beneficiaries – especially under the pressure of rapid expansion.

Teaching objectives
  • Understand the real-life challenges facing social entrepreneurs working to ensure a positive social impact.
  • Develop a nuanced critical perspective from which to evaluate outcomes of social entrepreneurship.
  • Understand the importance of incorporating the perspective of target beneficiaries in the design of social entrepreneurship products and services.
  • Critically evaluate existing frameworks for social entrepreneurship research (e.g., five dimensions of social entrepreneurship, strategies for scaling up social impact) and recognize that having a social mission does not guarantee a positive social impact.
Primary domain :  Business ethics  - Corporate social responsibility
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Utilities
Type :  Traditional case (Descriptive or analytical case)
Event location :  Africa
Year of start of the event :  1994
Year the event ended :  Not available
Business size :  Medium-sized enterprise
Concepts et théories en lien avec le cas
  • Corporate social responsibility;
  • Sustainable development;
  • Business ethics