Luc Maurice et le Groupe Maurice : une symbiose entrepreneur-entreprise (A et B)

Case number : 9 40 2010 044A-B
Date :  2010-01-01
Teaching notes included :  Yes
Abstract

Ce cas présente le cheminement d’un entrepreneur exceptionnel, en commençant par les origines, puis le développement et l’aboutissement de la carrière de Luc Maurice. Les éléments qui ont nourri son apprentissage entrepreneurial sont évoqués. Ce cas constitue aussi une illustration claire et détaillée d’un moment déterminant dans le processus de formation d’une carrière entrepreneuriale : la période d'incubation. Le cas A présente, sous la forme d’une réflexion, l’histoire de vie et les leçons tirées des différentes étapes de la vie de cet entrepreneur. Les principaux éléments qui ont nourri son apprentissage entrepreneurial sont évoqués.

L’histoire du démarrage et du développement du Groupe Maurice est décrite dans le cas B.

Teaching objectives

Cette étude de cas vise essentiellement à mieux comprendre le système de pensée de même que le cheminement d’un entrepreneur à succès. Il permet de comprendre comment et pourquoi un entrepreneur passe à l’action, démarre et développe son entreprise.

Primary domain :  Management
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Real estate and rental and leasing
Type of document :  Traditional case 
Event location :  Canada
Year of start of the event :  Not available
Year the event ended :  Not available
Business size :  900+ employés

Luc Maurice and Groupe Maurice: Fulfilling a Lifelong Dream (A and B)

Case number : 9 40 2010 044A-B
Date :  2010-01-01
Teaching notes included :  Yes
Abstract

This case describes the life of an outstanding entrepreneur, Luc Maurice, starting with his childhood and tracing the subsequent development and outcome of his career. Case A takes the form of a personal reflection by the entrepreneur, presenting the story of his life and the lessons he learned at different stages, and evoking the elements underlying his entrepreneurial learning. The start-up and development of his company, Groupe Maurice, is described in Case B.

Teaching objectives

The case study is designed to help explain the belief system and the path of a successful entrepreneur. It shows why and how an entrepreneur decides to take action and to start up and develop a firm.

Primary domain :  Management
Secondary domain :  Not available
Sectors :  Real estate and rental and leasing
Type :  Traditional case 
Event location :  Canada
Year of start of the event :  Not available
Year the event ended :  Not available
Business size :  900+ employés